Mit i dwoistość spojrzenia. Opozycje sacrum i profanum jako pozorna dysharmonia (na przykładzie wybranych filmów Jana Jakuba Kolskiego)
Okładka czasopisma Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, tom 39, nr 48, rok 2025, tytuł Harmony & Disharmony
PDF

Słowa kluczowe

myth
sacred/profane
Kolski
post-secularism
disharmony

Jak cytować

Otto, W. (2025). Mit i dwoistość spojrzenia. Opozycje sacrum i profanum jako pozorna dysharmonia (na przykładzie wybranych filmów Jana Jakuba Kolskiego). Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 39(48), 29–44. https://doi.org/10.14746/i.2025.39.48.2

Abstrakt

The seemingly disharmonious image of the world presented in selected films by Jan Jakub Kolski is, in fact, fully ordered, coherent and internally consistent. This vision is structured by a broad interpretation of myth, particularly in its ontological and anthropological dimensions, as well as by the categories of the sacred and the profane – both in the Eliadean sense (sacred places and ritual objects) and in line with post-secular thought, which emphasizes the glorification of nature, the human body, and material objects. In the mythical reality constructed by the director, divine and pagan elements coexist on an equal footing, governed by proximity and parity.

https://doi.org/10.14746/i.2025.39.48.2
PDF

Bibliografia

Bronk Andrzej, Podstawy nauk o religii, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2003.

Eliade Mircea, Sacrum i profanum. O istocie sfery religijnej, przeł. Bogdan Baran, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008.

Eliade Mircea, Traktat o historii religii, przeł. Jan Wierusz-Kowalski, Wydawnictwo OPUS, Łódź 1993.

Jarzyńska Karina, Postsekularyzm – wyzwanie dla teorii i historii literatury (rozpoznanie wstępne), „Teksty Drugie” 2012, nr 1–2, s. 294–307.

McClure John A., Partial Faiths. Postsecular Fiction in the Age of Pynchon and Morrison, University of Georgia Press, Athens 2007. DOI: https://doi.org/10.1353/book11939

Mączyńska Magdalena, Toward a Postsekular Literary Criticism. Examining Ritual Gestures in Zadie Smith’s „Autograph Man”, „Religion and Literature” 2009, nr 41(3), s. 73–82.

Nowacka Weronika, Gdzie kończy się sacrum, a zaczyna profanum. Antropologiczna analiza problemu na przykładzie przestrzeni cmentarnej, „Pracownia Kultury” 2016, nr 9 (wydanie online: http://www.laboratoriumkultury.us.edu.pl/?p=31244) .

Otto Wojciech, Od ułomności do fenomenu. O bohaterach filmów Jana Jakuba Kolskiego, „Kultura Współczesna” 2007, nr 4(54), s. 143–155.

Pindel Tomasz, Zjawy, szaleństwo i śmierć. Fantastyka i realizm magiczny w literaturze hispanoamerykańskiej, Universitas, Kraków 2004.

Sobolewski Tadeusz, Wywiad z Janem Jakubem Kolskim – Jan Jakub Kolski. Ekologia duszy, „Kino” 1994, nr 3.

Stachówna Grażyna, Filmowy Jańcioland Jana Jakuba Kolskiego, „Kino” 1998, nr 12.

Sulima Roch, Pasterze i kuglarze, czyli świat Jana Jakuba Kolskiego, „Regiony” 1995, nr 4.

Walendowska Barbara, sacrum/profanum, w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Zofia Staszczak, PWN, Warszawa–Poznań 1987.

Warchala Michał, Co to jest postsekularyzm. (Subiektywna) próba opisu, „Krytyka Polityczna” 2007, nr 13.

Ward Graham, Theology and Contemporary Critical Theory, Palgrave Macmillan, London 2000. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230378957