Abstract
The cinematic scenes of the Last Supper were treated as a challenge to visual theology. As the Last Supper, which in the films about Jesus of Nazareth (and, of course, the gospels) is the culmination (and also a turning point as an event ending Jesus` earthly activity), it is possible to see the essence of the theological message of films referring to the gospel in its presentation. The scenes of the Last Supper from three films were subjected to a comparative analysis, each of which is an individual director`s vision. These are The King of Kings (1961) by Nicholas Ray, The Passion of the Christ (2004) by Mel Gibson and The Thorn of God (2015) by Óscar Parra de Carrizosa. The selection criterion was the importance given in the films to the scenes of the Last Supper and their mutually diverse representations. It has been shown how the established new transmission of visual theology modifies the meanings determined by classical theology, basically not deviating from the framework set by it.
References
Bartnik Cz.S., Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982
Bartnik Cz.S., Poznanie historyczne w teologii, „Roczniki Teologiczno- Kanoniczne” 1972, vol. 19, z. 2
Bobowski S., Mel Gibson i religia, [w:] Sacrum w kinie dekadę później. Szkice, eseje, rozprawy, red. S.J. Konefał, M. Zelens, K. Kornacki, Gdańsk 2013
Budzyński J., Kubiak Ł., Pasja. Przewodnik po filmie Mela Gibsona 100 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2004
Cirlot J.E., Słownik symboli, przeł. I. Kania, Kraków 2000
Czerski J., Jezus Chrystus w świetle ewangelii synoptycznych, Opole 2000
Drozd J., Ostatnia Wieczerza nową Paschą, Katowice 1977
Forstner D. OSB, Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 2001
Kawecki W. CSsR, Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej, Poznań 2013
Kempna-Pieniążek M., Formuły duchowości w kinie najnowszym, Katowice 2013
Kolasińska I., Film biblijny [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001
Kranicki K., Ks. Janusz St. Pasierb jako miejsce teologiczne. Szkic o tomiku „Doświadczenie ziemi”, „Kieleckie Studia Teologiczne” 2011, vol. 10
Księga Urantii, Urantia Foundation 2011
Księga Urantii. Przekaz 179. Ostatnia Wieczerza, <https://www.urantia.org/pl/ksiega-urantii/przekaz-179-ostatnia-wieczerza>
Napiórkowski S.C. OFM, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1996;
Napiórkowski S.C. OFM, Teologia. Zagadnienia wstępne, Katowice 1986
Nowicki A., Ostatnia Wieczerza Eucharystia – Kościół, Wrocław 1996
Parsons J.J., Worthy is the Lamb. A Messianic Passover Haggadah <https://hebrew4christians.com/Holidays/Spring_Holidays/Pesach/H4C_Passover_Seder.pdf>
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań – Warszawa 1980;
Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, przeł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1996
Siemieński M., Księga świąt i obyczajów żydowskich, Warszawa 1993
Słownik wiedzy biblijnej, red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, Warszawa 1997
Tresidder J., Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach, Warszawa 2001
Vorgrimler H., Nowy leksykon teologiczny. Wiara – objawienie – dogmat, Warszawa 2005
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).