The symbolism of colors in the ‘sacred’ cinema of Kantemir Balagov
PDF (Język Polski)

Keywords

Kantemir Balagov
Closeness
Beanpole
contemporary Russian cinema
feminism
Orthodox iconography
color in film
Alexander Sokurov
Svetlana Alexievich
The Unwomanly Face of War

How to Cite

Machaj, J. (2021). The symbolism of colors in the ‘sacred’ cinema of Kantemir Balagov. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 30(39), 217–236. https://doi.org/10.14746/i.2021.39.11

Abstract

The aim of the work is to analyse the artistic legacy of the Russian director and screenwriter Kantemir Balagov. Attention was drawn to the formal aspect, the role of feminisation of historical narration, and the complex network of inspirations (cinema classics and Russian literature) on the basis of two full-length productions – Closeness (2017) and Beanpole (2019). The social and political context of Russia is important for the Balagov’s work, which serves the artist in question as a tool for revising national myths. The extensive portrait of the director is complemented by the characteristics of Alexander Sokurov's work, which introduces an aspect of Orthodox iconocratic writing that is important for research. The author of this work indicates that the interpretation keys for Sokurov's and Balagov's films should be sought directly in the symbolism of Orthodox icons. This work therefore aspires to expand the present state of research on Kantemir Balagov's filmography, which is currently limited to premiere reviews and festival interviews.

https://doi.org/10.14746/i.2021.39.11
PDF (Język Polski)

References

Aleksijewicz Swietłana, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2015.

Barraclough Leo, Filmmaker Kantemir Balagov Talks About His Drama ‘Beanpole’, https://variety.com/2019/film/festivals/filmmaker-kantemir-balagov-talks-about-his-cannes-un-certain-regard-drama-beanpole-1203216225/, 28.05.2020.

Barthes Roland, Efekt rzeczywistości, przeł. M. P. Markowski, „Teksty Drugie” 2012, nr 4.

Bellantoni Patti, Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2016.

Bojarska Katarzyna, Czas na realizm – (post)traumatyczny, „Teksty Drugie” 2012, nr 4.

Cembrzyńska Patrycja, Wojenne spektakle gwałtu, „Dyskurs” 2014, nr 17, s. 126-142.

Coates Paul, Twarze i „twarzowość”, tł. Zofia Ziemann, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84.

De Carlo Andrea Fernando, Ecce femina – podróż do źródła kobiecości. Wokół krwi menstruacyjnej we współczesnej literaturze polskiej na podstawie wybranych przykładów – Izabeli Filipiak i Olgi Tokarczuk, „Postscriptum Polonistyczne” 2017, nr 2.

Demski Mateusz, Kobieta na wojnie. Rozmowa z Kantemirem Bałagowem, https://przekroj.pl/kultura/kobieta-na-wojnie-rozmowa-z-kantemirem-balagowem-mateusz-de, 16.05.2020.

Eliade Mircea, Mit wiecznego powrotu, tł. K. Kocjan, Wydawnictwo KR, Warszawa 1998.

Falkowski Maciej, Najważniejsze problemy i konflikty w regionie i ich wpływ na przyszłość Rosji, [w:] Kaukaz Północny: rosyjski węzeł gordyjski, red. Anna Łabuszewska, Ośrodek Studiów Wschodnich, Warszawa 2004, nr 16.

Florenski Paweł Aleksandrowicz, Ikonostas i inne szkice, tł. Z. Podgórzec, Instytut Wydawniczy „Pax”, Warszawa 1984.

Freidin Grisha, Beanpole. Conversation with Kantemir Balagov, https://thenoiseoftime.blogspot.com/2019/09/beanpole-conversation-with-kantemir.html?fbclid=IwAR3C-xR6igKiLsToahW2OdN-MpMsd3XwlWClx63zoBFVtby7Puh2p1L0AO0, 13.05.2020.

Horodecka Magdalena, Monologowa forma reportażowa Swietłany Aleksijewicz. Reprezentacja bliskiego Innego w Czasach secondhand, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2017, z. 2.

Jazykowa Irina, Świat ikony, tł. H. Paprocki, Warszawa 1998, Wydawnictwo Księży Marianów MIC.

Karmanov Fedor, Beanpole, „CINEASTE” 2020, nr 3.

Korycka Agnieszka Magdalena, Próba zbliżenia się do sacrum poprzez kino na przykładzie analizy i interpretacji drogi jurodiwego w filmie Aleksandra Sokurowa „Samotny głos człowieka”, „Adeptus” 2016, nr 7.

Legan Michał, Film jako ikona, „Sympozjum” 2016, nr 22.

Łotman Jurij, Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, tł. B. Żyłko, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2001.

Pastoureau Michel, Średniowieczna gra symboli, tł. H. Igalson-Tygielska, Wydawnictwo Oficyna Naukowa, Warszawa 2006.

Przybył-Sadowska Elżbieta, Sadowski Jakub, Urbanek Dorota, Rosja. Przestrzeń, czas i znaki, Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2016.

Rawski Tomasz, Roman Katarzyna, Rosyjskie kino rozliczeniowe, „Colloquia Humanistica” 2014, nr 3.

Serdiukow Anna, Łatwiej nie widzieć. Rozmowa z Kantemirem Bałagowem, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7687-latwiej-nie-widziec.html, 23.04.2020.

Syska Rafał, Ciało w filmowym neomodernizmie, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84.

Świrek Krzysztof, Historia, której nie było: projekt Sokurowa, https://www.dwutygodnik.com/artykul/3629-historia-ktorej-nie-bylo-projekt-sokurowa.html, 19.06.2020.

Waligórska-Olejniczak Beata, O mitach i obrazach kobiecości w prozie Swietłany Aleksijewicz, „Porównania” 2017, t. 20.

Ziewiec Klaudia, Urwane opowieści, „Czas kultury” 2013, nr 5, s. 136˗139.