Abstract
The article is an attempt to interpret the cinema experience from the perspective of contemporary theories of somatic reception. Attention is drawn to the formal aspect of two examples of cinema experiences by a contemporary Polish writer (Krystyna Kofta). An important element of her work is sharing impressions, especially in relation to the description of everyday life. The analysis includes the comparison of two cinema episodes – a girl fascinated by the first encounter with this medium and an adult woman terrifed by the claustrophobic atmosphere of the cinema.
References
Barthes R., Wychodząc z kina, przeł. Ł. Demby, [w:] Interpretacja dzieła filmowego. Antologia przekładów, red. W. Godzic, Kraków 1993, s. 157–160
Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963
Blumer R.H., Niezwykła historia oddawania moczu, Warszawa 2021
Bohme G., Antropologia filozoficzna, przeł. P. Domański, Warszawa 1998
Cartwright L., Screening the Body: Tracing Medicine’s Visual Culture, Minneapolis‒London 1995
Chion M., Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Warszawa–Kraków 2012
Chołuj B., Ciało we własnym posiadaniu w prozie K. Kofty, „Czas Kultury” 2019, nr 4, s. 109–115
Douglas M., Czystość i zmiana, Warszawa 2007
Elsaesser T., Hagener M., Teoria filmu. Wprowadzenie przez zmysły, przeł. K. Wojnowski, Kraków 2015
Gunning T., An Aesthetic of Astonishment: Early Films and the (In)Credulous Spectator, [w:] Viewing Positions: Ways of Seeing Films, red. L. Williams, New Brunswick 1994, s. 114–133
Helman A., Intelektualiści i służące. Pierwsze wyobrażenia o odbiorcach kina, „Kultura Współczesna” 1994, nr 2, s. 5–15
Helman A., Spojrzenie dziecka metaforą kina, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81, s. 24–38
Helman A., Widz kinowy – istota nieznana, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów, cz. 2, oprac. J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2002
Hendrykowski M., Hendrykowska M., Film w Poznaniu, Poznań 1990
Irzykowski K., Dziesiąta muza: zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924
Kofta K., Gdyby zamilkły kobiety#Nigdy, Warszawa 2019
Kofta K., Kobieta zbuntowana. Autobiografia, Warszawa 2013
Kofta K., Monografia grzechów: Z dziennika 1978–1989, Warszawa 2006
Kofta K., W poszukiwaniu utraconej wolności, [w:] Kobiety w kulturze popularnej, red. E. Zierkiewicz, I. Kowalczyk, Wrocław 2002, s. 115–124
Koschany R., Dziecięca kinofilia, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 81, s. 39–51
Kracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Gdańsk 2008 Kuhn A., Cinematic experience, film space, and the child’s world, „Canadian Journal of Film Studies” 2010, nr 2, s. 82–98 https://doi.org/10.3138/cjfs.19.2.82
Mayne J., The Woman at the Keyhole. Feminism and Women’s Cinema, Bloomington 1990
Miczka T., Cielesny aspekt podmiotowości w kinie, [w:] Kino. Gest – ciało – ruch. Film w perspektywie systemów komunikowania niewerbalnego, red. A. Gwóźdź, Warszawa 1990, s. 125–135
Minorski A., Dzieci w kinie, „Wiadomości Literackie” 1933, nr 36, s. 8
Saris A., The Primal Screen. Essays on Film and Related Subjects, New York 1973
Sobchack V., Carnal Thoughts. Embodiment and Moving Image Culture, Berkley 2004 https://doi.org/10.1525/9780520937826
Sobchack V., The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton 1992 https://doi.org/10.1515/9780691213279
Talarczyk-Gubała M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań 2013
License
Copyright (c) 2023 Krzysztof Witczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.