Abstrakt
Water on the wall or exit through the concrete window. On some graffiti of Banksy
The paper discusses a series of five graffiti pieces made in 2005 on the Israeli-Palestinian separation barrier by the English street artist Banksy. Location is here key to the understanding of the messages. The departure point for my analyses is, on the one hand, the meaning connoted with the ‘wall,’ the aim of which is to separate two peoples in a conflict, and, on the other, the representations of landscapes, often with water, painted by Banksy in most of the works. To answer what symbolic role landscape plays in the conflict-ridden area, I look at some other art works, made by contemporary Israeli artists for whom place, landscape and the related question of identity and belonging seem to play a central role. Painted by Banksy on the Palestinian side, the utopian, Eden-like sights, which ‘make holes’ in the concrete barrier, undermine, in an ironic fashion, the hierarchical discourse of power relations constructed by the ‘opposite’ side, and give ‘water’ to the evicted.
Bibliografia
R. Deutsche, Evictions. Art and Spatial Politics, London 1996, s. 39
Z. Krohn, J. Lagerweij, Concrete Messages. Street Art on the Israeli – Palestinian Separation Barrier, Dokument Press 2010, s. 122.
H. Foighel, Graffiti slår huller i den israelske mur [Graffiti dziurawi izraelski mur], recenzja książki Concrete Messages, „Politiken” (sekcja „Kultur”), 21.12.2010, s. 1.
http://farescenter.tufts.edu/publications/pharos/fall06.pdf, s. 6 i 9 (data odczytu: 21.01.2011)
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_West_Bank_barrier (data odczytu: 21.01.2011)
Tabor Europy, „Wprost” 2000, nr 6, http://www.wprost.pl/ar/3128/Tabor-Europy/ (data odczytu: 22.01.2011)
N. Barfoed, Hotel Donau. Essay om det andet Europa, København 1988, s. 9.
H. Lefebvre, The Production of Space, trans. by D. Nicholson-Smith, Oxford 1991 (oryginalny tytuł: La Production de l’espace, Paris 1974).
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/4748063.stm (link do wywiadu po prawej stronie: BBC News: video and audio; data odczytu: 21.01.2011)
http://arts.guardian.co.uk/pictures/0,,1543331,00.html (data odczytu: 28.01.2011).
http://articles.cnn.com/2007-12-03/world/banksy.bethlehem_1_banksy-barrier-mangersquare?_s=PM:WORLD
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-10982961 (data odczytu: 26.10.2010).
http://www.wodapitna.pl/programy/palestyna (data odczytu: 27.01.2010).
katalog wystawy Die neuen Habräer.100 Jahre Kunst in Israel, Martin-Gropius-Bau, Berlin, 20. Mai – 5. September 2005, herausgegeben von Doreet LeVitte Harten und Yigal Zalmona, Berlin 2005, s. 346.
Stedssans [Poczucie miejsca], Århus 2010, s. 15-16.
M. Foucault, Inne przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” 2005, nr 6 (96).
A. Zieleniec, Space and Social Theory, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore 2007, s. 72-80.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).