Abstract
The aim of the article is to reflect on religious themes in contemporary Japanese comics. The manga Mieruko-chan by Tomoki Izumi is analyzed. The themes include the Japanese tradition of horror, derived from folk beliefs, as well as Shintō and Buddhist rituals. The author draws attention to religion as an important element of creating cultural reality and its function that makes it more attractive.
References
Alt M., Czysty wymysł. Jak japońska popkultura podbiła świat, przeł. D. Latoś, Kraków 2021
Balmain C., Introduction to Japanese Horror Film, Edinburgh 2008 DOI: https://doi.org/10.1515/9780748630592
Crandol M.E., Nightmares from the Past: Kaiki eiga and the Dawn of Japanese Horror Cinema, rozprawa doktorska, University of Minnesota 2015, s. 22, https://hdl.handle.net/11299/175406 (dostęp: 23.05.2023)
Davisson Z., Yūrei. Niesamowite duchy w kulturze japońskiej, przeł. A. Czwojdrak, Kraków 2018
Eliade M., Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, przeł. B. Baran, Warszawa 2008
Gonerski K., Yūrei i onryō – najstraszniejsze japońskie duchy z bliska, Horror.com.pl, http://horror.com.pl/publicystyka/art.php?id=131 (dostęp: 21.03.2023)
Has-Tokarz A., Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2011
Hearn L., Kwaidan. Opowieści niesamowite, przeł. J. Rzewuski, Łódź 1984
Izumi T., Mieruko-chan. Dziewczyna, która widzi więcej, przeł. A.M. Puto, Studio JG, Warszawa (2022–)
Jadwiszczak J., De-demonizacja oni i ich przedstawienia w kulturze popularnej, [w:] Religie w kulturze popularnej Japonii, red. A. Kozyra, I. Kordzińska-Nawrocka, Warszawa 2017, s. 167–186
Kamińska M., Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy, Poznań 2016
Kletowski P., Japońskie Egzorcyzmy: „Kwaidan, Czyli Opowieści Niesamowite”, [w:] Adaptacje literatury japońskiej, red. K. Loska, Kraków 2012, s. 75–85
Kozyra A., Cechy religijności Japończyków, [w:] Religie w kulturze popularnej Japonii, red. A. Kozyra, I. Kordzińska-Nawrocka, Warszawa 2017, s. 11–28
Kozyra A., Ekologia a duchowa tradycja Japonii. Wizja natury w anime w reżyserii Miyazakiego Hayao, [w:] Religie w kulturze popularnej Japonii, red. A. Kozyra, I. Kordzińska-Nawrocka, Warszawa 2017, s. 53–72
Kozyra A., Mitologia japońska, Warszawa 2011
Kozyra A., Wątki religijne w kulturze popularnej Japonii na przykładzie wybranych mang i anime, [w:] Religie w kulturze popularnej Japonii, red. A. Kozyra, I. Kordzińska-Nawrocka, Warszawa 2017, s. 29–52
Lovelace A., Ghostly and monstrous manifestations of women: Edo to contemporary, „The Irish Journal of Gothic and Horror Studies” 2008, nr 5, s. 30–45
Marak K., Horror w ujęciu komparatystycznym: wybrane motywy we współczes- nej japońskiej i amerykańskiej fantastyce grozy, [w:] Potworna wiedza. Horror w badaniach kulturowych, red. D. Brzostek, A. Kobus, M. Markocki, Toruń 2016, s. 55–103
Melanowicz M., Japońskie fascynacje. Sylabus kultury współczesnej, Toruń 2021
Otto R., Świętość: elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, przeł. B. Kupis, Warszawa 1999
Ozga A., Wizja zaświatów w folklorze i wierzeniach japońskich, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2019, nr 15, s. 51–66 DOI: https://doi.org/10.4467/23538724GS.19.004.11178
Przepiórkowski M., Rola fandomu Otaku w japońskiej kulturze. Niebezpieczni dziwacy, czy głębsze zjawisko kulturowe?, „Młoda Humanistyka” 2019, nr 1(14)
Ross C., Nawiedzona Japonia. Przewodnik, przeł. A. Wosińska, Bydgoszcz 2021
Sienkiewicz A., Mangi – co każdy bibliotekarz wiedzieć powinien, „Biuletyn EBIB” 2013, nr 5(141)
Siuda P., Koralewska A., Japonizacja. Anime i jego polscy fani, Gdańsk 2014
Soniewicka M., Japoński rytuał śmierci: rozważania antropologiczno-etyczne, „Estetyka i Krytyka” 2018, nr 1(48), s. 79–95
Splisgart J., Jaworska M., Zmiany w kulcie zmarłych w Japonii na przykładzie święta bon, „Gdańskie Studia Azji Wschodniej” 2013, nr 4, s. 72–86
Staszenko D., Motyw „yūrei” w japońskich survival horrorach – analiza wybranych przykładów, „Replay. The Polish Journal of Game Studies” 2014, nr 1, s. 29–38
Sutkowska A.M., Manga i sacrum – inspiracje religijne w komiksie japońskim, „Nurt SVD” 2012, nr 46, s. 103–120
Tatarczuk M., Kaidan. Japońskie opowieści niesamowite epoki Edo, Warszawa 2011
Tubielewicz J., Kultura Japonii. Słownik, Warszawa 1996
United States Department of State, Office of International Religious Freedom, 2020 Report on International Religious Freedom: Japan, https://www.state.gov/reports/2020-report-on-international-religious-freedom/japan/ (dostęp: 27.07.2022)
Żarnowska K., Kiedy nauka dojrzewa do badania popkultury? Przykład problematyki mangi i anime w polskim środowisku naukowym, [w:] Dyskurs oswojony: nauka w zwierciadle (pop)kultury, red. M. Błaszkowska, A. Kuchta, J. Malita-Król, I. Pisarek, Kraków 2016
License
Copyright (c) 2023 Jakub Ścibor Ratajczyk
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Images are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Images grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution 4.0. License (CC BY 4.0). Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Images since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).