Abstract
Paradigm and Suspense. Th e Dramaturgy of a Film Script
Film scripts have a dramaturgical structure, i.e. a specific format comprising a particular number of scenes written in a predetermined order. Its vital elements are a three-act structure and two plot twists. It is also characterized by the development of tension, intended to lead to a constant rise in emotions as the story advances. The dramaturgy of the scenes and their sequence are built in many ways, the main two being suspense and delay. These are used to suspend action, slow it down in order to achieve an element of surprise, and to raise emotions in forthcoming scenes.
References
B. Lewicki, Scenariusz – literacki program struktury filmowej, Łódź 1970.
P.P. Pasolini, Scenariusz jako struktura zdążająca ku innej strukturze, przeł. W. Kalinowski, „Dialog” 1973, t. 18, nr 2.
P. Wereśniak, Alchemia scenariusza fi lmowego, czyli nieznośny ból dupy, dodatek specjalny do miesięcznika „Film” 2000, nr 5.
W. Goldman, Przygody scenarzysty, przeł. M. Karpiński, Warszawa 1999.
L. Hunter, Kurs pisania scenariuszy, przeł. T. Szafrański, Myślenice 2013.
M. Karpiński, Niedoskonałe odbicie, Warszawa 1995, s. 101.
Arystoteles, Retoryka – Poetyka, przeł. H. Podbielski, Warszawa 1988.
Screenplay: The Foundations of Screenwriting. A Step-by-Step Guide from Concept to Finished Script, New York 1982.
M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994, s. 286.
License
Copyright
© by Adam Mickiewicz University, Poznań, 2015
OPEN ACCESS