Abstrakt
Poetics of the Happy Ending in Mike Leigh’s Films
While the most recent cinema is about surprising us with strange formal solutions, whose finale is intended to completely confuse and outsmart us, Mike Leigh makes fi lms which surprise us with their “typicality”, at the same time (paradoxically) leading to fi nales that we may not expect. Among researchers on melodrama, there are voices clearly assessing happy endings negatively. It is pointed out that a happy ending oft en looks as if it were “tacked on” and artifi cial, ignoring the overall plot rather than being integral to the rest of the fi lm. In the case of Mike Leigh’s films, the situation looks (ostensibly) similarly. Leigh oft en leads the viewer through the dramatic lives of his characters, and watches the process of families’ lives being ruined, one aft er another, only to finally make them rise like a phoenix from the ashes. It may be stated that Leigh’s fi lms in a somewhat artifi cial way take advantage of the happy ending. Th is artifi ciality, however, is not about a banal or ridiculous ending, but about one we have not been prepared for by the director.
Bibliografia
Ray Carney and Leonard Quarto, The Films of Mike Leigh. Embracing the World, Cambridge 2000, p. 240.
A. Żurowski, Czytając Szekspira, Łódź 1996, pp. 269–271.
J. Kott, Szekspir współczesny 2, Kraków 1999, p. 58.
T. Sobolewski, Amatorzy w teatrze życia, Gazeta Wyborcza, 1997, no. 56, March 7, p. 15.
L. Kołakowski, Kultura i fetysze. Eseje, Warszawa 2009, pp. 139–140.
G. Watson, Th e cinema of Mike Leigh. A sense of the real, London 2004, p. 86.
H. Movshovitz (ed.), Mike Leigh: Interviews, Jackson 2000, pp. 82–83.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).