Epitaph for Those Departing into Darkness: On the Lyrical Quality of Valerio Zurlini’s film The Camp Followers (Le soldatesse)
Journal cover Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, volume 39, no. 48, year 2025, title Harmony & Disharmony
PDF (Język Polski)

Keywords

Le soldatesse
The Camp Followers
Valerio Zurlini (1926–1982)
La bufera
Italian cinema
aesthetics
lyricism

How to Cite

Igielska, A. (2025). Epitaph for Those Departing into Darkness: On the Lyrical Quality of Valerio Zurlini’s film The Camp Followers (Le soldatesse). Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 39(48), 7–27. https://doi.org/10.14746/i.2025.39.48.1

Abstract

Based on Ugo Pirro’s novel Le soldatesse (1956), Valerio Zurlini’s 1965 film of the same title, translated as The Camp Followers, is a story using the director’s characteristic lyrical modus, which radically distinguishes it from its prose literary source. This is evidenced, in addition to the choice of theme and main problem, by the narrative solutions used in the work: in composition, plot development, character modeling, the handling of off-camera commentary, original music and, finally, imagery, including intertextual references to masterpieces of poetry (Eugenio Montale, La bufera, 1943) and painting (Jacopo Pontormo, Il Trasporto di Cristo, 1525/26–1528). The dramaturgical analysis of the work, firstly, leads to reflections on the possibilities of film in general to transpose lyricism, understood – following Andrzej Stoff – primarily as “a phenomenon in the field of man’s relation to the world”. Secondly, it leads to the question of the significance of the lyrical reworking of the plot, which acquaints us with the story of a group of young women during the Italian occupation of Greece in 1942.

https://doi.org/10.14746/i.2025.39.48.1
PDF (Język Polski)

References

Albert Camus, Nicola Chiaromonte: korespondencja 1945–1959, oprac., przedmowa i przypisy Samantha Novello, przeł. Maryna Ochab, aneksy z języka włoskiego przeł. Joanna Ugniewska, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2020.

Bachtin Michaił, Epos i powieść (o metodologii badań nad powieścią), [w]: Michaił Bachtin, Problemy literatury i estetyki, przeł. Wincenty Grajewski, Czytelnik, Warszawa 1982, s. 537–581.

Bandirali Luca, Mario Nascimbene: compositore per il cinema, Argo, Lecce 2004.

Brzozowski Stanisław, Pamiętnik, fragmentami listów autora i objaśnieniami uzup. Ostap Ortwin; nakładem Antoniny Brzozowskiej, Kraków 1913, reprint: Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1985.

Campeggiani Ida, La bufera e altro, [w:] Montale, red. Paolo Marini e Niccolò Scaffai, Carocci, Roma 2019, s. 71–92.

Camus Albert, Chiaromonte Nicola, Korespondencja 1945–1959, oprac., przedmowa i przypisy Samantha Novello, przeł. Maryna Ochab, aneksy z języka włoskiego przeł. Joanna Ugniewska, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2020.

Cattini Alberto, Fenomenologia dell’infelicità, [w:] Valerio Zurlini; atti del convegno 30–31 marzo 1990, Casa del Mantegna, Casa del Mantegna, Circolo del Cinema di Mantova, Mantova 1991, s. 25–33 („Collana Cinema” 16).

Cattini Alberto, Le stazioni di un'anima, [w:] Valerio Zurlini, red. Sergio Toffetti, Museo Nazionale del Cinema Torino, Lindau 1993, s. 119–140.

Clogg Richard, Historia Grecji nowożytnej, przeł. Włodzimierz Gałąska, Książka i Wiedza, Warszawa 2006.

Contini Gianfranco, Una lunga fedeltà: scritti su Eugenio Montale, Einaudi, Torino 1974.

Filmografia, red. Cesare Biarese e Giancarlo Bertolina, [w:] Valerio Zurlini, red. Sergio Toffetti, Museo Nazionale del Cinema Torino, Lindau 1993, s. 202–222.

Jacomuzzi Angelo, La poesia di Montale. Dagli „Ossi” ai „Diari”, Einaudi, Torino 1978.

Krystof Doris, Jacopo Carrucci, genannt Pontormo: 1494–1557, Könemann, Köln 1998.

Maleszyński Dariusz Cezary, Emaus. Literacka antropologia Innego, [w:] Dariusz Cezary Maleszyński, Człowiek w tekście. Formy istnienia według literatury staropolskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002, s. 234–268.

Marczak Mariola, Valerio Zurlini. Liryczny egzystencjalista europejskiego kina, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2021.

Merton Thomas, „Dżuma” Alberta Camusa: komentarz i wprowadzenie, [w]: Thomas Merton, Siedem esejów o Albercie Camus, przeł. Renata Krempl, dodatek Czesław Miłosz, Homini, Bydgoszcz 1996.

Minotti Gianluca, Valerio Zurlini, Castoro, Milano 2001.

Montale Eugenio, Il secondo mestiere. Arte, musica, società, red. Giorgio Zampa, Mondadori, Milano 1996.

Montale Eugenio, La bufera e altro, z esejem Guido Mazzoniego i tekstem Pier Paolo Pasoliniego, Mondadori, Milano 2011.

Montale Eugenio, Poezje wybrane, wybrała i wstępem opatrzyła Hanna Kralowa, PIW, Warszawa 1987.

Nascimbene Mario, Malgré moi, musicista, Edizioni del Leone, Venezia 1992.

Pirro Ugo, Soldatenmädchen. Roman, aus dem Italienischen übertragen von Gerda von Uslar, Rowohlt, Hamburg 1966.

Schadewaldt Wolfgang, Das Wort der Dichtung. Mythos und Logos, [w:] Hellas und Hesperien: gesammelte Schriften zur Antike und zur neueren Literatur, Artemis, Zürich–Stuttgart 1960, s. 91–121.

Sinko Tadeusz, Od filantropii do humanitaryzmu i humanizmu, PAX, Warszawa 1960.

Souriau Etienne, Czym jest sytuacja dramatyczna?, przeł. Barbara Labuda, „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 2, s. 259–282.

Stoff Andrzej, Liryczność w życiu i w literaturze. (W poszukiwaniu źródłowego sensu pojęcia), [w]: Liryczność – w kręgu problemów estetyki, teorii i historii literatury, red. Bernadetta Kuczera-Chachulska, Ewangelina Skalińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2013, s. 267–276.

Stróżewski Władysław, Wartości estetyczne i nadestetyczne, [w]: Władysław Stróżewski, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Universitas, Kraków 2002, s. 180–205.

Vannucci Marcello, Incontri del Novecento. Eugenio Montale, D’Anna, Firenze 1975.

Wat Aleksander, Ciemne świecidło, Libella, Paryż 1968.