Abstrakt
The article is an analysis of the image of ruins of Warsaw in Polish feature films after World War II. There is a strong tendency to connect this image with the current political (and psychological) situation, from the enthusiasm of rebuilding Warsaw just after the war to the depressive moods of the late fifties and sixties. The ruins of the city are depicted as a symbol of political and social changes in Poland in this article.
Bibliografia
Bartoszewski W., “Kanał” czy film o Powstaniu Warszawskim?, “Stolica” 1957, no. 23
Brandys K., Miasto niepokonane, Warszawa 1972
Gzowska A., Sic Transit Gloria Mundi, http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/138/192 [accessed on: 8.04.2016]
Madej A., Bohaterowie byli zmęczeni?, in: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, eds. T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994
Madej A., Film Miłosza i Andrzejewskiego, “Kino” 1990, no. 9
Miłosz Cz. Wyjaśnienia po latach, “Dialog” 1984, no. 9
Nieszczerzewska M., Erasure of time. Photographs of abandoned places, in: Politics of Erasure. From “damnatio memoriae” to Alluring Void, ed. A. Markowska, Warszawa-Toruń
Simmel G., Ruina. Próba estetyczna, in: Most i drzwi. Wybór esejów, trans. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006
Simmel G., The Ruin, <http://documents.mx/documents/georg-simmel-two-essays-the-handle-and-the-ruin-558445b9112a1.html> [accessed on:8.04.2016]
Woysznis-Terlikowska G., Wczoraj – dziś – jutro Warszawy, Warszawa 1950
Zwierzchowski P., Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).