Abstrakt
Polish cinema of the 1960s presented a specific vision of Warsaw, different from earlier and later ones, although it contained some solid motifs for the entire PRL era. These include emphasizing the uniqueness of Warsaw, the war past as an inseparable part of the city’s identity (though in the 1960s with a slightly different meaning) or the problem of getting a flat. The separateness and specificity of the then created images of the capital was related to the political specificity of the decade, the cultural and social moment of Warsaw development, the domination of realism that made the message authentic and genological issues – the main role in creating the image of the city was played by comedy. These images, however, were sometimes surprisingly subversive, breaking the dominant image.
Bibliografia
Dabert-Bakuła D., Prowizoryczny świat na stałe. O peerelowskich szarościach w filmie lat 70. i 80., “Images” 2004, no. 3–4
Eberhardt K., Świadectwo prawdy, świadectwo mitu, “Ekran” 1969, no. 35
Gomułka W., O aktualnych problemach ideologicznej pracy partii, wygłoszony 4 lipca 1963 r., in: idem, O naszej partii, Warszawa 1968
Helman A., Ballady warszawskie, “Kino” 1969, no. 12
Hendrykowski M., Stanisław Różewicz, Poznań 1999
Jackiewicz A., Antologia Kluby, in: idem, Moja filmoteka. Kino polskie, Warszawa 1983
Klejsa K., Stanisław Bareja – nadrealizm socjalistyczny, in: Mistrzowie kina polskiego, vol. 2, ed. G. Stachówna, B. Zmudziński, Kraków 2007
Lubelski T., Legenda Morza Sargassa, in: idem, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012
Majewski J., Ostatni klaps. Pamiętnik moich filmów, Warszawa 2006
Mazierska E., Janusowe oblicze filmowego miasta, “Kwartalnik Filmowy” 1999, no. 28
Nowakowski M., Pióro. Autobiografia literacka, Warszawa 2012
Ozimek S., Film dokumentalny, in: Historia filmu polskiego, vol. 6, 1968–1972, ed. R. Marszałek, Warszawa 1994
Ozimek S., Od wojny w dzień powszedni, in: Historia filmu polskiego, vol. 4, 1957–1961, ed. J. Toeplitz, Warszawa 1980
Smak impasu, interview by Bożena Janicka, “Kino” 1969, no. 12
Smoleń M., Pod warszawskim adresem: wyobrażenia i realia. Dokumentalne opowieści o stolicy, jej mieszkańcach i prowincjonalnych “słoikach”, “Images” 2013, no. 21
Sołtysiak G., Filmowy przewodnik po Warszawie, Warszawa 2007
Talarczyk-Gubała M., PRL się śmieje! Polska komedia filmowa lat 1945–1989, Warszawa 2007
Uchwała Sekretariatu KC w sprawie kinematografii, in: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, ed. T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994
Zwierzchowski P., Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).