Abstrakt
Film documentaries: Energia [Energy] by Władysław Ślesicki and Czas przemiany [The Time of Transformation] by Andrzej Piekutowski are film examples of changing perspectives in Polish documentary film of the 1960s. The creators undertook the themes known from the socialist realism cinema, such as industrialization and the value of human labour, but they did so in the poetics of authorial cinema, creating films with a deeper, symbolic message and in a lyrical atmosphere.
Bibliografia
Bocheńska J., Gdzie szukać współczesnej Polski… Uwagi o dokumencie, “Ekran” 1962, no. 33
Brzostek B., Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy 1955–1970, Warszawa 2007
Drozdowski B., Koniec mitu. Cinéma vérité w odwrocie, “Ekran” 1965, no. 28
Drozdowski B., Polak pracuje, “Film” 1970, no. 16
Drozdowski B., Klaczyński Z., Polska w filmie dokumentalnym 1960–1973. Przewodnik – informator, Warszawa 1975
Głowa J., Karabasza szkoła, in: Encyklopedia kina, ed. T. Lubelski, Kraków 2003
Iskierko A., Współczesność na ekranie, “Ekran” 1967, no. 25
Jackiewicz A., Szkoła polska filmu dokumentalnego, “Film” 1961, no. 6
Jantos H., Wionczek R., Poszukiwacze prawdy o przeszłości i dniu dzisiejszym. Henryk Jantos is interviewed by Alicja Iskierko, “Ekran” 1968, no. 17
Jazdon M., Władysław Ślesicki (a brochure in a DVD series Polska Szkoła Dokumentu), 2010
Klaczyński Z., Dwa nurty w filmie dokumentalnym, “Ekran” 1961, no. 25
Michalak A., Przełom w polskim dokumencie – program artystyczny „szkoły krakowskiej” w kontekście przemian kulturowych i politycznych lat 1968-1971, in:Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, eds. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008
Pławuszewski P., Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego, Kraków 2017
Smoleń-Wasilewska E., Dwa miesiące w Solinie, “Film” 1967, no. 23
Wionczek R., Ozimek S., Historia – publicystyka – reportaż. Roman Wionczek is interviewed by Stanisław Ozimek, “Kino” 1969, no. 11
Ziarnik J., Bez publicystyki nie ma dokumentu, “Ekran” 1965, no. 12
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).