Abstrakt
Polish Postcommunist Cinema and the Neoliberal Order
This essay discusses three Polish films from the last 10 years: Bailiff (Komornik, 2005), directed by Feliks Falk, Edi (2002), directed by Piotr Trzaskalski, and Silesia, directed by Anna Kazejak-Dawid, which is the first part in the omnibus film Ode to Joy (Oda do radości, 2005) of which the two remaining parts were directed by Jan Komasa and Maciej Migas. The main methodological tools are the concepts of neoliberalism and bare life. The article argues that the fall of communism led to the neoliberalisation of Polish society and the production of bare life. The aforementioned films attest to these changes and offer an assessment of them which conveys a specific ideology. By focusing on the construction of their narratives and characters, the article attempts to establish its main features and offer its explanation.
Bibliografia
M. Burawoy and J. Lukács, The Radiant Past: Ideology and Reality in Hungary’s Road to Capitalism, Chicago 1992.
D.A. Kideckel, The Unmaking of an East-Central European Working Class, in C.M. Hann (ed.), Postsocialism: Ideals, Ideologies and Practices in Eurasia, London 2002, pp. 114–132.
D. Harvey, The Enigma of Capital and the Crises of Capitalism, London 2010, p. 218.
D. Harvey, A Brief History of Neoliberalism, Oxford 2005, pp. 160–162.
M. Cooper, Life as Surplus. Biotechnology, The Limits to Capital, New and fully updated & Capitalism in the Neoliberal Era, Seattle 2008.
K. Marx, Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, Moscow 1977, p. 71.
W. Benjamin, Critique of Violence, in: Idem, Selected Writings: Volume I, Harvard 2004.
H. Arendt, The Origins of Totalitarianism, New York 1951.
J. Rancičre, Who Is the Subject of the Rights of Man?, “The South Atlantic Quarterly” 1981, no. 103, pp. 297–310.
G. Agamben, Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, trans. D. Heller-Roazen, Stanford 1998, pp. 109–88.
V. Bunce, Postsocialisms, in: S. Antohi and V. Tismaneanu (eds.), Between Past and Future: The Revolutions of 1989 and Their Aftermath, Budapest 2000, p. 124.
J. Wasilewski, The Forming of the New Elite: How Much Nomenklatura Is Left?, “Polish Sociological Review” 1995, no. 2, pp. 113–23.
C. Scribner, Requiem for Communism, Cambridge 2005, p. 64.
E. Hauser et al., Feminism in the Interstices of Politics and Culture: Poland in Transition, in: N. Funk and M. Mueller (eds.), Gender Politics and Post-Com¬munism, London 1993, pp. 257–273.
E. Mazierska, Agnieszka and Other Solidarity Heroines of Polish Cinema, “Kinema” 2002, no. 17, pp. 17–36.
M. Hardt and A. Negri, Multitude: War and Democracy in the Age of Empire, London 2006.
C. Taylor, The Politics of Recognition, in: [21] That said, some films belonging to the Cinema of A. Gutman (ed.), Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition, Princeton 1994, pp. 25–73.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).