Abstrakt
The Parallax Memory. Notes on the Solidarity, Solidarity… Collection
The paper focuses on Solidarity, Solidarity…, a collective project made in 2005 to celebrate the 25th anniversary of the worker’s movement. Thirteen novelettas demonstrate various approaches towards the so-called “Polish August” of 1980, ranging from “comemorational”, praising the leaders of the movement, to critical, stimulating new interpretations of Polish history. The theoretical foundation of the analysis is built upon Deleuze’s theory of “time-image”. Although it may be argued that Deleuze’s work deals primarily with film style and the historically shifting aesthetics of the cinema, it is also justifiable to state that (if treated metaphorically) the Deleuzean “Time-Image” is based on the concept of a journey into the realms of the Forgotten, whereas its spectator is forced to rework his position in the field of history. In the paper, special attention is given to episodes which deal with the nature of history in a specific way. In Jacek Bromski’s short story, a former dissident asks his oppressor for a loan, leading to a replay of his interrogation. In Robert Glinski’s short story, Japanese tourists take pictures of the deserted Gdynia shipyard where Solidarity began. In Juliusz Machulski’s novelette, Solidarity never happened, so the director ponders making a movie about the heroic Battle of Lenino. These short films trace the inability to cope with the heritage of Solidarity, which became a deserted space in public debate during the course of its demolition and reconstruction.
Bibliografia
Wywiad z Marshallem Bermanem. Jak zostać romantycznym marksistą w Ameryce [Interview with Marshall Berman: How to Become a Romantic Marxist in America”], “Europa. Dodatek do dziennika Fakt” 2005, no. 47 (23.02.2005).
G. Deleuze, Cinema 2: The Time-Image, trans. H.Tomlilnson and R. Galeta, Minneapolis 1989, p. 52.
A. Assmann, Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, München 1999.
M. Halbwachs, On Collective Memory, trans. Lewis A. Coser, Chicago 1992.
P. Ricoeur, Memory, History, Forgetting, trans. K. Blamey and D. Pellauer, Chicago 2004.
D. Martin-Jones, Deleuze, Cinema and National Identity: Narrative Time in Narrative Contexts, Edinburgh 2006.
D.N. Rodowick, Gilles Deleuze’s Time Machine, Durham 1997, p. 91.
Kino polskie: reinterpretacje, red. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków: Rabid 2008.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).