Abstrakt
Man experiences their existence constantly experiencing tension that emerges between that which is and that which could be, between the actual, known, and the unknown that barely shines in the horizon. In this uncomfortable experience, one can find potential for development, hidden behind a facade of pretence and camouflage, which, when disclosed and uncovered can be the “fuel” of satisfactory change. As a result, education can be in service of man once again. This process, as a fundamental experience, will assume the acceptance of truth about the human condition and the circumstances of its emergence in the course of life. Education not abandoning man must rediscover and re-evaluate such categories as fate, uncertainty, fragility, unforeseeability.
Bibliografia
Altermatt U., Katolicyzm a Nowoczesny Świat, Kraków 1995
Bańko M. (ed.), Inny słownik języka polskiego, Warszawa 2000
Barn B., Postmodernizm, Kraków 1992
Bauman Z., Nowoczesność i zagłada, Warszawa 1992
Bielik – Robson A., Kłopoty z przyjemnością. O tak zwanym kryzysie wartości w świecie konsumpcyjnym, Tygodnik Powszechny 1997, no. 42
Bierdiajew M., Rozważania o egzystencji, Warszawa 2002
Dąbrowski K., Moralność w polityce. Wielopoziomowość funkcji uczuciowych i popędowych w życiu społecznym i politycznym oraz w instytucjach („bis”), Warszawa 1991,
Gasset J. O., Po co wracamy do filozofii, Warszawa 1992
Heidegger M., Bycie i Czas, Warszawa 2008.
Hesse H., Iris i inne opowiadania inicjacyjne, Kraków 1991
Horkcheimer M., Adorno T., Dialektik der Aufklärung, Frankfurt 1989.
Janion M., Czyn i klęska. Rzecz o tragizmie [in:] M. Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.
Kępiński A., Rytm życia, Warszawa 1972, p. 3.
Kwieciński Z., Edukacja jako wartość odzyskiwana wspólnie. Edukacja 1991, no. 1, p. 89.
Kwieciński Z., Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń – Olsztyn 2002
Kundera M., The Unbearable Lightness of Being, Harper Perennial Modern Classics, 2009.
Marina J. A., Porażka inteligencji czyli głupota w teorii i praktyce, Kraków 2010
Massa R., ed.) La fine della pedagogia cultura contemporanea, Unicopli Milano 1988
Nalaskowski A., Edukacyjny show, Kraków 1998.
Nietzsche F., O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [in:] Pisma pozostałe 1862-1875, Kraków 2004
Scheler M., O zjawisku tragiczności, [in:] Arystoteles, D. Hume, M. Scheler, O tragedii i tragiczności, Kraków 1976.
Sławiński J. (ed.), Słownik terminów literackich, Wrocław 1976 p. 467
Sugiera M. (ed.), W stronę rytuału. Od Yeatsa do Węgajt, Kraków 1999
Szczepański J., Sprawy ludzkie, Warszawa 1984
Tatarkiewicz W., Parerga, Warszawa 1976
Tatarkiewicz W., (ed.) – Arystoteles, David Hume, Max Scheler. O tragedii i tragiczności, Kraków 1976, p. 8
The King James Bible, available online at www.kingjamesbibleonline.org.
Witkowski L., Śmiech jako opór i wyzwolenie (pogranicze wiedzy, wiary i władzy) [in:] Z. Kwieciński (ed.), Nieobecne dyskursy, part 1, pp. 94-95
Witkowski L., Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji, Toruń 2000
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Sławomir Futyma, Zbigniew Rudnicki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.