Abstract
The article describes the opportunities and risks of Master – Student relation in the academic, online learning setting. The article begins with the analysis of Master – Student relation by presenting issues regarding the traditionally interpreted person of the master as well as by presenting the obstacles and expectations faced by students. Further on, advantages and disadvantages of computermediated communication (CMC) of the relation are discussed. Based on the research in CMC which, includes the hyper-personal model and the Media Naturalness Theory, the ambivalence of building an authentic, based on the ethical foundations, and a long-lasting interpersonal relationship, is shown. Finally, key risk areas are discussed, in particular reductionist online learning models implemented by the neoliberal agenda in university education, and doubts about the effectiveness of value-oriented education in a virtual environment.
Literaturhinweise
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (APS). (2015, 25 maja). II Ogólnopolska konferencja, pt.: „Mistrz i Uczeń – Cyberprzestrzeń i światy wirtualne” [Wideo].YouTube. https://youtu.be/A06kiWJ75-k?t=605
Bailey, A., Vaduganathan, N., Henry, T., Laverdiere, R., & Pugliese, L. (2018), Making digital learning work. The Boston Consulting Group. https://edplus.asu.edu/sites/default/files/BCG-MakingDigital-Learning-Work-Apr-2018%20.pdf
Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. Zysk i S-ka.
Bołtuć, P. (2005). Współczesne modele e-learningu akademickiego. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja w ekonomicznym szkolnictwie wyższym (s. 31–37). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Chmielecka, E. (2010, 25 czerwca). Wiedza, umiejętności, postawy – trzy wymiary edukacji wyższej wpisane w ramy kwalifikacji [Prezentacja na konferencji]. Konferencja Bolońska: „Wychowawcze zobowiązania uniwersytetu”. Gdańsk. http://ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/ECH_LO_250610.pdf
Herbert, Z. (1974). Pan Cogito. Czytelnik.
Jiang, L.C., Bazarova, N.N., & Hancock, J.T. (2013). From perception to behavior: Disclosure reciprocity and the intensification of intimacy in computer-mediated communication. Communication Research, 40(1), 125–143 DOI: https://doi.org/10.1177/0093650211405313
Kiereś, H. (1998). Służyć kulturze. Fundacja „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej.
Kock, N. (2005a). Compensatory adaptation to media obstacles: An experimental study of process redesign dyads. Information Resources Management Journal (IRMJ), 18(2), 41–67. https://doi.org/10.4018/irmj.2005040103 DOI: https://doi.org/10.4018/irmj.2005040103
Kock, N. (2005b). Media richness or media naturalness? The evolution of our biological communication apparatus and its influence on our behavior toward e-communication tools. IEEE Transactions on Professional Communication, 48(2), 117–130. https://doi.org/10.1109/TPC.2005.849649 DOI: https://doi.org/10.1109/TPC.2005.849649
Kock, N., Verville, J. & Garza, V. (2007), Media naturalness and online learning: Findings supporting both the significant- and no-significant-difference perspectives. Decision Sciences. Journal of Innovative Education, 5(2), 333–355. https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2007.00144.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2007.00144.x
Kwiatkowska, W. (2011). Wykład w kształceniu na odległość. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Lévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie (A. Kuryś, tłum.). Wydawnictwo Atext.
Maritain, J. (1988). Pisma filozoficzne (J. Fenrychowa, tłum.). Wydawnictwo Znak.
Mazur, P. (2011). Wychowanie w czasach kryzysu autorytetu. Polish Club Online. https://www.polishclub.org/2011/01/27/dr-hab-piotr-s-mazur-wychowanie-w-czasach-kryzysu-autorytetu/
Mischke, J., & Stanisławska, A. (2004), Mistrz, czyli kto?, e-mentor, 5(7). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/7/id/86
Molesztak, A., Tchorzewski, A.M., & Wołoszyn, W. (1994), W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.
Morbitzer, J. (2002). Mity edukacji wspieranej komputerowo (czyli 7 grzechów głównych EWK). W: J. Morbitzer (red.), Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym (s. 177–187), materiały XII Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Okdie, B.M., Guadagno, R.E., Bernieri, F.J., Geers, A.L., & McLarney-Vesotski, A.R. (2011). Getting to know you: Face-to-face versus online interactions. Computers in Human Behavior, 27(1), 153–159. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.017
Olbrycht, K. (1998). Współczesne pytania wokół relacji „mistrz – uczeń”. Gazeta Uniwersytecka UŚ, 2(58). https://gazeta.us.edu.pl/node/194851
Olubiński, A. (2014). Czy współczesne uniwersytetu potrzebują autorytetu mistrza? Pedagogika Społeczna, 4(54), 33–49.
Postman, N. (1995). Technopol. Triumf techniki nad kulturą. PIW.
Przybyła, W. (2012). Filologia polska a e-learning. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning – narzędzia i praktyka (s. 151–161). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Ramirez, A., (Bryant) Sumner, E.M., Fleuriet, C., & Cole, M. (2015), When online dating partners meet offline: The effect of modality switching on relational communication between online daters. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(1), 99–114. https://doi.org/10.1111/jcc4.12101 DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12101
Schouten, A.P., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). An experimental test of processes underlying self-disclosure in computer-mediated communication. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3(2), 1–15.
Simmons, J. (2001). Educational Technology and Academic Freedom. Techné: Research in Philosophy and Technology, 5(3), 158–166. DOI: https://doi.org/10.5840/techne2001536
Stróżewski, W. (2007). Promieniowanie mistrza. W drodze, 2(402), 59–65.
Szaniawski, P. (2012, 1 czerwca), Polskie dzieci nie mają kumpli, Newsweek.
Tatarkiewicz, K. (1976). O doskonałości. PWN.
Turner, J., & Stets, J. (2005). The sociology of emotions. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819612
Walther, J.B. (1996). Computer-mediated communication: Impersonal, interpersonal, and hyperpersonal interaction. Communication Research, 23(1), 3–43. https://doi.org/10.1177/009365096023001001 DOI: https://doi.org/10.1177/009365096023001001
Zalewska, S. (2010). Relacje mistrz – uczeń we współczesnych realiach uczelni wyższej. Rzeczywistość i oczekiwania. W: A. Murawska, I. Kość (red.), Edukacja akademicka wobec prawdy (s. 117–128). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Lizenz
Copyright (c) 2022 Adam Pietrzykowski
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.