Opportunities and Risks for Master – Student Relationship in Academic Online Learning
PDF (Język Polski)

Keywords

master - student relationship
online learning
computer-mediated communication
neoliberalism in education
online mentoring
academia
university education

How to Cite

Pietrzykowski, A. (2022). Opportunities and Risks for Master – Student Relationship in Academic Online Learning. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 21(1), 201–214. https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.12

Abstract

The article describes the opportunities and risks of Master – Student relation in the academic, online learning setting. The article begins with the analysis of Master – Student relation by presenting issues regarding the traditionally interpreted person of the master as well as by presenting the obstacles and expectations faced by students. Further on, advantages and disadvantages of computermediated communication (CMC) of the relation are discussed. Based on the research in CMC which, includes the hyper-personal model and the Media Naturalness Theory, the ambivalence of building an authentic, based on the ethical foundations, and a long-lasting interpersonal relationship, is shown. Finally, key risk areas are discussed, in particular reductionist online learning models implemented by the neoliberal agenda in university education, and doubts about the effectiveness of value-oriented education in a virtual environment.

https://doi.org/10.14746/kse.2022.21.12
PDF (Język Polski)

References

Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (APS). (2015, 25 maja). II Ogólnopolska konferencja, pt.: „Mistrz i Uczeń – Cyberprzestrzeń i światy wirtualne” [Wideo].YouTube. https://youtu.be/A06kiWJ75-k?t=605

Bailey, A., Vaduganathan, N., Henry, T., Laverdiere, R., & Pugliese, L. (2018), Making digital learning work. The Boston Consulting Group. https://edplus.asu.edu/sites/default/files/BCG-MakingDigital-Learning-Work-Apr-2018%20.pdf

Bloom, A. (1997). Umysł zamknięty. Zysk i S-ka.

Bołtuć, P. (2005). Współczesne modele e-learningu akademickiego. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-edukacja w ekonomicznym szkolnictwie wyższym (s. 31–37). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Chmielecka, E. (2010, 25 czerwca). Wiedza, umiejętności, postawy – trzy wymiary edukacji wyższej wpisane w ramy kwalifikacji [Prezentacja na konferencji]. Konferencja Bolońska: „Wychowawcze zobowiązania uniwersytetu”. Gdańsk. http://ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/ECH_LO_250610.pdf

Herbert, Z. (1974). Pan Cogito. Czytelnik.

Jiang, L.C., Bazarova, N.N., & Hancock, J.T. (2013). From perception to behavior: Disclosure reciprocity and the intensification of intimacy in computer-mediated communication. Communication Research, 40(1), 125–143 DOI: https://doi.org/10.1177/0093650211405313

Kiereś, H. (1998). Służyć kulturze. Fundacja „Servire Veritati” Instytut Edukacji Narodowej.

Kock, N. (2005a). Compensatory adaptation to media obstacles: An experimental study of process redesign dyads. Information Resources Management Journal (IRMJ), 18(2), 41–67. https://doi.org/10.4018/irmj.2005040103 DOI: https://doi.org/10.4018/irmj.2005040103

Kock, N. (2005b). Media richness or media naturalness? The evolution of our biological communication apparatus and its influence on our behavior toward e-communication tools. IEEE Transactions on Professional Communication, 48(2), 117–130. https://doi.org/10.1109/TPC.2005.849649 DOI: https://doi.org/10.1109/TPC.2005.849649

Kock, N., Verville, J. & Garza, V. (2007), Media naturalness and online learning: Findings supporting both the significant- and no-significant-difference perspectives. Decision Sciences. Journal of Innovative Education, 5(2), 333–355. https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2007.00144.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-4609.2007.00144.x

Kwiatkowska, W. (2011). Wykład w kształceniu na odległość. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Lévinas, E. (1991). Trudna wolność. Eseje o judaizmie (A. Kuryś, tłum.). Wydawnictwo Atext.

Maritain, J. (1988). Pisma filozoficzne (J. Fenrychowa, tłum.). Wydawnictwo Znak.

Mazur, P. (2011). Wychowanie w czasach kryzysu autorytetu. Polish Club Online. https://www.polishclub.org/2011/01/27/dr-hab-piotr-s-mazur-wychowanie-w-czasach-kryzysu-autorytetu/

Mischke, J., & Stanisławska, A. (2004), Mistrz, czyli kto?, e-mentor, 5(7). http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/7/id/86

Molesztak, A., Tchorzewski, A.M., & Wołoszyn, W. (1994), W kręgu powinności moralnych nauczyciela, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

Morbitzer, J. (2002). Mity edukacji wspieranej komputerowo (czyli 7 grzechów głównych EWK). W: J. Morbitzer (red.), Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym (s. 177–187), materiały XII Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego w Krakowie. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Okdie, B.M., Guadagno, R.E., Bernieri, F.J., Geers, A.L., & McLarney-Vesotski, A.R. (2011). Getting to know you: Face-to-face versus online interactions. Computers in Human Behavior, 27(1), 153–159. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.017 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.017

Olbrycht, K. (1998). Współczesne pytania wokół relacji „mistrz – uczeń”. Gazeta Uniwersytecka UŚ, 2(58). https://gazeta.us.edu.pl/node/194851

Olubiński, A. (2014). Czy współczesne uniwersytetu potrzebują autorytetu mistrza? Pedagogika Społeczna, 4(54), 33–49.

Postman, N. (1995). Technopol. Triumf techniki nad kulturą. PIW.

Przybyła, W. (2012). Filologia polska a e-learning. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), E-learning – narzędzia i praktyka (s. 151–161). Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Ramirez, A., (Bryant) Sumner, E.M., Fleuriet, C., & Cole, M. (2015), When online dating partners meet offline: The effect of modality switching on relational communication between online daters. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(1), 99–114. https://doi.org/10.1111/jcc4.12101 DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12101

Schouten, A.P., Valkenburg, P.M., & Peter, J. (2009). An experimental test of processes underlying self-disclosure in computer-mediated communication. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 3(2), 1–15.

Simmons, J. (2001). Educational Technology and Academic Freedom. Techné: Research in Philosophy and Technology, 5(3), 158–166. DOI: https://doi.org/10.5840/techne2001536

Stróżewski, W. (2007). Promieniowanie mistrza. W drodze, 2(402), 59–65.

Szaniawski, P. (2012, 1 czerwca), Polskie dzieci nie mają kumpli, Newsweek.

Tatarkiewicz, K. (1976). O doskonałości. PWN.

Turner, J., & Stets, J. (2005). The sociology of emotions. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819612

Walther, J.B. (1996). Computer-mediated communication: Impersonal, interpersonal, and hyperpersonal interaction. Communication Research, 23(1), 3–43. https://doi.org/10.1177/009365096023001001 DOI: https://doi.org/10.1177/009365096023001001

Zalewska, S. (2010). Relacje mistrz – uczeń we współczesnych realiach uczelni wyższej. Rzeczywistość i oczekiwania. W: A. Murawska, I. Kość (red.), Edukacja akademicka wobec prawdy (s. 117–128). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.