CLAUDIO MAGRIS: THE DIALECTICS OF HARMONY AND DISINTEGRATION

Main Article Content

Mieczysław Dąbrowski

Abstract

The article is dedicated to the essayistic work of Claudio Magris, a great Italian essayist and researcher of culture in Eastern Europe and the Balkans. Magris’ well-known works such as “Microspaces”, “The Danube” and “Endless travels” constitute the foundation for the discussion. The author of the article extracts important plots in Magris’ works such as nostalgia and melancholy, harmony and disintegration. He carries out an analysis of Magris’ writings bymeans of referring the above mentioned plots to the world in which the author of “The Danube” sees the roots of the most important in his opinion values of Central Europe. It is a world of the non-existent Austro-Hungarian monarchy from before 1918 shown in the context of the fall of humanism, moral norms and absolute relativism. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dąbrowski, M. (2012). CLAUDIO MAGRIS: THE DIALECTICS OF HARMONY AND DISINTEGRATION. Porównania, 11, 53-60. https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11174
Section
Articles

References

  1. Dąbrowski Mieczysław, Ponowoczesna melancholia. Modelowanie rozumienia, w: Literatura i konteksty. Rzeczy teoretyczne. Warszawa, Elipsa 2011, s. 327– 359.
  2. Magris Claudio, Dunaj. Przeł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 1999, s. 23.
  3. Magris Claudio, Mikrokosmosy. Przekł. J. Ugniewska i A. Osmólska-Mętrak. Warszawa, Czytelnik 2002, s. 178.
  4. Magris Claudio, Przedmowa do: idem, Podróż bez końca, Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2009, s. 22–23.
  5. Magris Claudio, Inne morze. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, Czytelnik 2004.
  6. Magris Claudio, Głosy. Monologi. Przeł. J. Ugniewska. Warszawa, PIW 2010, s. 126.
  7. Magris Claudio, Itaka i dalej. Przeł. J. Ugniewska. Sejny, Pogranicze 2009.