Abstrakt
W artykule omówiono przepisy regulujące dochody z działalności rolniczej w Szwajcarii i UE. Artykuł 5 ust. 1 szwajcarskiej ustawy o rolnictwie traktuje dochody z rolnictwa podobnie jak dochody z innych gałęzi gospodarki. Przepis ten nie zapewnia jednak rolnikom żadnych gwarancji dochodu i nie można go egzekwować na drodze sądowej. Zapisy WPR są jeszcze bardziej ogólne i również nieegzekwowalne. Artykuł 39 ust. 1 lit. b) TFUE odwołuje się jedynie do „odpowiedniego poziomu życia społeczności rolniczej”. Podczas gdy średni dochód z działalności rolniczej w Szwajcarii w latach 1997-1999 wynosił tylko 52% dochodu porównawczego, w latach 2017-2019 odsetek ten wyniósł już 66%. Polityka rolna 22+ dąży do jeszcze większego zmniejszenia różnicy w dochodach. W UE średni dochód z działalności rolniczej wzrósł z 32% w 2009 roku do 49% w 2017 roku w stosunku do porównywalnego dochodu z innych gałęzi, a nowa polityka WPR na lata 2022-2025 również ma na celu dalsze zmniejszenie tej różnicy w dochodach. Jak widać, w porównaniu z dochodami uzyskiwanymi z działalności gospodarczej ogółem, dochody rolników w Szwajcarii są znacznie wyższe niż w UE. Jednak zarówno Szwajcaria, jak i UE muszą podjąć dalsze wysiłki, aby spełnić obecne wymogi prawne w celu wsparcia ustawowych założeń dotyczących dochodów z działalności rolniczej.
Bibliografia
Altermatt B. (1992), Förderung einer multifunktionalen Landwirtschaft unter veränderten Bedingungen, “Blätter für Agrarrecht” No 1.
Bittner C. (2019), in: U. Becker, A. Hatje, J. Schoo, J. Schwarze (eds.), EU-Kommentar, Baden-Baden.
Busse Ch. (2012), in: C.O. Lenz, K.-D. Borchardt (eds.), EU-Verträge, Kommentar, Köln – Wien.
Gubler T. (1986), Der kostendeckende Preis für landwirtschaftliche Erzeugnisse gemäss Art. 29 LwG – Seine Charakteristik und die Mittel zu seiner Erzielung, Basel – Zurich.
Härtel I. (2018), in: R. Streinz, W. Michel, EUV/AEUV, Munich.
Hofer E. (1996), Reform der Agrarpolitik (AP 2002) – Das neue Landwirtschaftsgesetz und dessen Entstehung, “Blätter für Agrarrecht” No 2–3.
Huser M. (1983), Die Gleichbehandlung der Landwirte durch die Sonderberücksichtigung der e schwerten Produktions- und Lebensbedingungen, Freiburg i.Ü.
Lehmann B., Briner S. (2016), Weiterentwicklung von Landwirtschaft und Agrarrecht aus der Sicht des Bundesamtes für Landwirtschaft, “Blätter für Agrarrecht” No 2–3.
Martinez J. (2016), in: Ch. Calliess, M. Ruffert (eds.), EUV/AEUV – Das Verfassungsrecht der Europäischen Union mit Europäischer Grundrechtscharta, Kommentar, Munich.
Norer R. (2017), in: M. Pechstein, C. Nowak, U. Häde (eds.), Frankfurter Kommentar, zu EUV, GRC und AEUV, Vol. II, Munich.
Norer R. (2020), in: R. Norer (ed.), Kommentar zum Landwirtschaftsgesetz, Berne.
Richli P. (2002), Entwicklungen im schweizerischen und europäischen Agrarrecht – Ein KMU-Rechts-Thema par excellence, “Blätter für Agrarrecht” No 2.
Richli P. (2003), Zur Funktion und Bedeutung von Artikel 5 des Landwirtschaftsgesetzes für das bäuerliche Einkommen, “Blätter für Agrarrecht” No 1.
Richli P., Busse Ch. (2019), General Report of Commission I: Competition rules in agriculture, in: CEDR (ed.), Agriculture and Competition, XXIX European Congress and Colloquium of Rural Law, Lille, 20–23 September 2017, Baden-Baden.
Richli P., Müller G., Jaag T. (2001), Wirtschaftsverwaltungsrecht des Bundes, Basel.
Winistörfer M. (2016), Rechtsfragen der Zuteilung von Marktstandplätzen an Landwirtschaftsbetriebe, “Blätter für Agrarrecht” No 1.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Paul Richli
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.