Abstrakt
I. Polityczne, społeczne i intelektualne tło prezentowanych poglądów. II. Krytyka religijnego establishmentu. III. Wolność sumienia i wyznania. IV. Gwarancje wolności religijnej. V. Kościelny nurt doktryny wolności religijnej. VI. Konkluzje
Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte XVIII stulecia stanowiły burzliwy okres w dziejach amerykańskiej Unii, co prawie zawsze staje się udziałem świeżo formującej się państwowości. Wybuch Rewolucji Amerykańskiej dał początek Stanom Zjednoczonym Ameryki, a triumf wojsk George'a Washingtona na polach bitew pod Saratogą i Yorktown zagwarantował im niepodległość. Nowo powstałe państwo stanęło wkrótce w obliczu naglącej konieczności rozwiązania wielu poważnych problemów politycznych, wśród których na pierwszy plan wysuwała się potrzeba opracowania postępowej i trwałej ustawy zasadniczej, zdolnej do zastąpienia zdyskredytowanych „Artykułów Konfederacji". Batalia polityczna, jaka rozgorzała na forum filadelfijskiej Konwencji Konstytucyjnej (25 V - 1 7 IX 1787 r.), tocząc się później z niesłabnącą siłą w poszczególnych stanach w toku ratyfikacji Konstytucji, dotyczyła wielu punktów spornych, a w tym sposobu uregulowania kwestii wyznaniowej. Problem ten należał do zagadnień drażliwych i szczególnie złożonych.
Finansowanie
Digitalizacja i Otwarty Dostęp dofinansowane przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach umowy nr BIBL/SP/0002/2023/1
Licencja
Copyright
© 1982 Wydział Prawa i Administracji UAM w Poznaniu
OPEN ACCESS