Abstrakt
This close-reading analysis and interpretation examines the original form of Woody Allen’s masterpiece Zelig (1983). The author combines a film studies approach with an investigation of epistemological and semiotic reflections on moving images. The author emphasises that more than three decades ago Allen gave to a wide audience a critical, sceptical and ironic vision of the “documentary” (esp. regarding the “truth”) status of moving pictures. This study also introduces also important terminological distinction between “mockumentary” (“fake-documentary”) and a contrasting category, that is, “documentary fiction” (also called “docufiction”), giving an instructive and precise definition of both.
Bibliografia
Altman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2012
Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. E. Kraskowska, E. Rajewska, Kraków 2012
Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963
Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
Kieślowski K., Film dokumentalny a rzeczywistość. Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem prof. Jerzego Bossaka na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, 1970, sygn. 01035
Kosińska-Krippner B., Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55
Kosińska-Krippner B., Parodystyczna natura przywłaszczania kodów i konwencji faktualnych w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56
Mąka-Malatyńska K., Metoda dokumentalna w filmie fabularnym na przykładzie filmu „Tulpan” Siergieja Dworcewoja, w: Pogranicza dokumentu. red. M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska, P. Pławuszewski, Poznań 2012
Wilk E., Kompetencja audiowizualna. Zarys problematyki, Katowice1989
Zariecki W.A., Obraz jako informacja, przeł. L. Suchanek, „Pamiętnik Literacki” 1969, vol. 40, z. 1
Ziomek J., Prawda jako problem poetyki, „Pamiętnik Literacki” 1980, LXXI, z. 4
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.