Zelig jako docufiction
PDF

Słowa kluczowe

cinema
documentary
fiction
docufiction
mockumentary
narration
narrative
moving image
reality
truth

Jak cytować

Hendrykowski, M. (2018). Zelig jako docufiction. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 21(30), 77–89. https://doi.org/10.14746/i.2017.30.06.

Abstrakt

This close-reading analysis and interpretation examines the original form of Woody Allen’s masterpiece Zelig (1983). The author combines a film studies approach with an investigation of epistemological and semiotic reflections on moving images. The author emphasises that more than three decades ago Allen gave to a wide audience a critical, sceptical and ironic vision of the “documentary” (esp. regarding the “truth”) status of moving pictures. This study also introduces also important terminological distinction between “mockumentary” (“fake-documentary”) and a contrasting category, that is, “documentary fiction” (also called “docufiction”), giving an instructive and precise definition of both.

https://doi.org/10.14746/i.2017.30.06.
PDF

Bibliografia

Altman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Warszawa 2012

Bal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. E. Kraskowska, E. Rajewska, Kraków 2012

Bazin A., Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963

Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014

Kieślowski K., Film dokumentalny a rzeczywistość. Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem prof. Jerzego Bossaka na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi, 1970, sygn. 01035

Kosińska-Krippner B., Mock-documentary a dokumentalne fałszerstwa, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55

Kosińska-Krippner B., Parodystyczna natura przywłaszczania kodów i konwencji faktualnych w mock-dokumentach, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 56

Mąka-Malatyńska K., Metoda dokumentalna w filmie fabularnym na przykładzie filmu „Tulpan” Siergieja Dworcewoja, w: Pogranicza dokumentu. red. M. Jazdon, K. Mąka-Malatyńska, P. Pławuszewski, Poznań 2012

Wilk E., Kompetencja audiowizualna. Zarys problematyki, Katowice1989

Zariecki W.A., Obraz jako informacja, przeł. L. Suchanek, „Pamiętnik Literacki” 1969, vol. 40, z. 1

Ziomek J., Prawda jako problem poetyki, „Pamiętnik Literacki” 1980, LXXI, z. 4