Abstrakt
The main condition for the successful implementation of educational changes and reforms is professional development of teachers. The idea of lifelong learning has a long tradition. This paper presents the main principles of the professional development of teachers of German in Po-land from the 1990s onwards within the framework of the project Del-fort and Polish Association of German Teachers (PSNJN). The author will specify changes in areas and needs in the professional development of foreign language teachers in recent years.Bibliografia
Czaplikowska, R. 2010. „Doskonalenie zawodowe nauczycieli języków obcych w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych” (w) e:mentor: naucza-nie przez Internet, kształcenie na odległość, kształcenie ustawiczne […]” , http://www.e-mentor.edu.pl, DW. 1.07.2010.
Dłużniewski, S. 2003. „10-lecie współpracy Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczy-cieli z Landeszentrale für politische Bildung Nadrenii Westfalii 1993-2003”. Języki Obce w Szkole 3: 45-46.
Komorowska, H. 2004. „Polityka językowa w polskim systemie oświatowym na tle rozwiązań europejskich”. Języki Obce w Szkole 2: 34-39.
Król, A. 2003. „10-lecie współpracy Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
i Goethe Institut Inter Nationes”. Języki Obce w Szkole 5: 48-52.
Sadowska, E. 2011. „Z pasją o edukacji – nauczyciel, opiekun i wychowawca wczoraj
i dziś. Implikacje myśli pedagogicznej Johna Deweya” (w) Idea przemiany 3. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji (red. A. Majkiewicz, M. Duś). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej: 295-302.
Zawadzka, E. 2010. Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (z zaburzeniami i dysfunkcjami). Kraków: Impuls.
Zawadzka-Bartnik, E. 2014. „Refleksja w zawodzie nauczyciela – założenia a realne możliwości realizacji”. Neofilolog 43/1: 7-23.
Raport. Nauczyciele języków obcych w roku szkolnym 2006/2007. 2008. Warszawa: CODN.
Informacja Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie o działalności edukatorów nauczycieli języka niemieckiego – teacher trainerów w roku szkolnym 1998/1999. 1999. Warszawa: CODN.
Materiały archiwalne Pracowni Języków Obcych CODN.
Zarządzenie MEN z 30 lipca 1982 roku. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982. Karta Nauczyciela. Rozdział 3a. Awans zawodowy nauczyciela. Dz. U. 1982, nr 3, poz. 19, źródło: http://bip.men.gov.pl [DW:14.09.2010]
Zenderowska-Korpus, G. 2011. „Przemiany w doskonaleniu nauczycieli języka niemieckiego w Polsce w latach 1990-2010” (w) Idea przemiany 3. Zagadnienia literatury, kultury, języka i edukacji. (red. A. Majkiewicz, M. Duś). Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej: 303-314.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Grażyna Zenderowska-Korpus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).