SYLWETKA ABSOLWENTA FILOLOGII GERMAŃSKIEJ O SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ A RZECZYWISTY STAN PRZYGOTOWANIA KANDYDATÓW DO ZAWODU NAUCZYCIELA
PDF

Słowa kluczowe

edukacja nauczycieli
program kształcenia
specjalność nauczycielska
metodyka nauczania języka niemieckiego

Jak cytować

Mihułka, K. (2019). SYLWETKA ABSOLWENTA FILOLOGII GERMAŃSKIEJ O SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ A RZECZYWISTY STAN PRZYGOTOWANIA KANDYDATÓW DO ZAWODU NAUCZYCIELA. Neofilolog, (44/2), 193–207. https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.05

Abstrakt

The article presents and discusses the results of a questionnaire conducted among third-year undergraduate students and second-year graduate students of German Philology at the University of Rzeszów taking the specialization in the teaching of German. The aim of the questionnaire was to draw attention to and assess the current state of the students’ preparation for work in the teaching profession. Analysis of the results reveals to what extent the programme of studies in the Department of German Philology, particularly within the teaching specialization, fulfils the students’ expectations. In addition, the respondents’ proposals concerning how the quality of teacher education in the Department of Ger-man Philology could be improved are presented and discussed by the author.
https://doi.org/10.14746/n.2015.44.2.05
PDF

Bibliografia

Grucza, F. 1979. „Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945-1975” (w) Polska myśl glottodydaktycza 1945-1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej (red. F. Grucza). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe: 5-16.

Grucza, F. 1988. „O filologii, neofilologii i kształceniu nauczycieli języków obcych” (w) Problemy kształcenia nauczycieli języków obcych. Materiały z XI Ogólnopolskiego Sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW w Jaszowcu, 7-10 listopada 1985 (red. F. Grucza). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 176-117.

Grucza, F. 1993. „Ansätze zu einer Theorie der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern“ (w) Beiträge zur wissenschaftlichen Fundierung der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern (red. F. Grucza, H.-J. Krumm i B. Grucza). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 7-96.

Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.

Krzysiak, L. 2013. „Neue Standards für die Lehrebildung in Polen: Merkmale, Funktionen und mögliche Folgen“ (w) Blickpunkte der Germanistik. Literatur und Kulturwissenschaft, Linguistik und Fremdsprachendidaktik. Tom 1 (red. L. Krzysiak). Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag: 155-164.

Łobocki, M. 2009. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mihułka, K. 2008, „Wpływ treści kulturo- i krajoznawczych na wzmocnienie motywacji u studentów filologii obcych” (w) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Tom 2. (red. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wyd. Wyższej Szkoły Filologicznej: 43-52.

Mihułka, K. 2012. Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a szkolna rzeczywistość. Na przykładzie języka niemieckiego jako obcego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Myczko, K. 2009. „Kształcenie nauczycieli języków obcych i praktyka zawodowa” (w) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Kalisz-Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu/ UAM w Poznaniu: 157-165.

Oppenheim, A.-N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.

Sobańska-Jędrych, J. 2011. „Rozwijanie zdolności do nauki języków obcych w szkole – raport z badań” (w) Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się (red. J. Knieja i S. Piotrowski). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL/ Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: 51-62.

Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: wyd. AVALON.

Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Zabrocki, L. 1962. „Reorganizacja studiów neofilologicznych”. Życie Szkoły Wyższej X(5): 43-51.