Abstract
The article presents and discusses the results of a questionnaire conducted among third-year undergraduate students and second-year graduate students of German Philology at the University of Rzeszów taking the specialization in the teaching of German. The aim of the questionnaire was to draw attention to and assess the current state of the students’ preparation for work in the teaching profession. Analysis of the results reveals to what extent the programme of studies in the Department of German Philology, particularly within the teaching specialization, fulfils the students’ expectations. In addition, the respondents’ proposals concerning how the quality of teacher education in the Department of Ger-man Philology could be improved are presented and discussed by the author.References
Grucza, F. 1979. „Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945-1975” (w) Polska myśl glottodydaktycza 1945-1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej (red. F. Grucza). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe: 5-16.
Grucza, F. 1988. „O filologii, neofilologii i kształceniu nauczycieli języków obcych” (w) Problemy kształcenia nauczycieli języków obcych. Materiały z XI Ogólnopolskiego Sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW w Jaszowcu, 7-10 listopada 1985 (red. F. Grucza). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 176-117.
Grucza, F. 1993. „Ansätze zu einer Theorie der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern“ (w) Beiträge zur wissenschaftlichen Fundierung der Ausbildung von Fremdsprachenlehrern (red. F. Grucza, H.-J. Krumm i B. Grucza). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: 7-96.
Komorowska, H. 1982. Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa: PWN.
Krzysiak, L. 2013. „Neue Standards für die Lehrebildung in Polen: Merkmale, Funktionen und mögliche Folgen“ (w) Blickpunkte der Germanistik. Literatur und Kulturwissenschaft, Linguistik und Fremdsprachendidaktik. Tom 1 (red. L. Krzysiak). Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag: 155-164.
Łobocki, M. 2009. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mihułka, K. 2008, „Wpływ treści kulturo- i krajoznawczych na wzmocnienie motywacji u studentów filologii obcych” (w) Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Tom 2. (red. A. Michońska-Stadnik i Z. Wąsik). Wrocław: Wyd. Wyższej Szkoły Filologicznej: 43-52.
Mihułka, K. 2012. Rozwój kompetencji interkulturowej w warunkach szkolnych – mity a szkolna rzeczywistość. Na przykładzie języka niemieckiego jako obcego. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Myczko, K. 2009. „Kształcenie nauczycieli języków obcych i praktyka zawodowa” (w) Nauczyciel języków obcych dziś i jutro (red. M. Pawlak, A. Mystkowska-Wiertelak i A. Pietrzykowska). Kalisz-Poznań: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu/ UAM w Poznaniu: 157-165.
Oppenheim, A.-N. 2004. Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros.
Sobańska-Jędrych, J. 2011. „Rozwijanie zdolności do nauki języków obcych w szkole – raport z badań” (w) Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się (red. J. Knieja i S. Piotrowski). Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL/ Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II: 51-62.
Wilczyńska, W., Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: wyd. AVALON.
Wysocka, M. 2003. Profesjonalizm w nauczaniu języków obcych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Zabrocki, L. 1962. „Reorganizacja studiów neofilologicznych”. Życie Szkoły Wyższej X(5): 43-51.
License
Copyright (c) 2019 Neofilolog
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in Neofilolog are required to complete, sign and return to the Editorial team’s office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of the texts published in Neofilolog grant Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works that have been published in Neofilolog since 2017, under the following conditions:
▪ attribution – obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
▪ no derivatives – the work must be preserved in its original form. Without the author's consent, it is not possible to distribute the modified work in the form of translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published since 2017.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the property right as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).