Abstrakt
The aim of this paper is to show the social representation of plurilingualism among students of French. The theoretical part of the paper presents definitions of plurilingualism used in sociolinguistics and foreign language didactics. The experimental part presents a survey conducted among the students, as well as a comparison of the results with the outcomes of a similar survey conducted in 2003, in order to indicate possible differences or changes in the didactic paradigm. The purpose of the study was to analyse the concept of plurilingualism, and to find to what extent students regard themselves as plurilingual.Bibliografia
Deshays, E. 1990. L’enfant bilingue. Paris: Réponses.
Elmiger, D. 2000. « Définir le bilinguisme. Catalogue des critères retenus pour la définition discursive du bilinguisme ». Tranel n˚32: 56-76.
Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. 2003. Warszawa: Rada Europy / CODN.
Flick, U. 2011. Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grosjean, F. 1993. « Le bilinguisme et le biculturalisme. Essaie de définition ». Tranel n˚19: 13-39.
Gueunier, N. 1997. « Représentations linguistiques ». (w) Sociolinguistique. Concepts de base (red. M.-L. Moreau). Liège: Mardaga 246-251.
Hagège, C. 1996. L’enfant aux deux langues. Paris: Odile Jacob.
Janowska, I. 2011. Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.
Kucharczyk, R. 2003. Peut-on définir le bilinguisme? Quelques remarques sur les définitions scientifiques et les représentqtions sociales du phénomène. Nieopublikowana praca licencjacka napisana w Instytucie Romanistyki UW, pod kier. dr hab. prof. UW K. Wróblewskiej-Pawlak.
Kurcz, I. 1992. Język a psychologia. Warszawa: WSiP.
Overbeke, M. van, 1972. Introduction au problème du bilinguisme. Bruxelles: Éditions Labor.
Robert, J.-P. i Rosen, E. Dictionnaire pratique du CECR. Paris: Éditions OPHRYS.
Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Radosław Kucharczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Przedstawiany utwór (artykuł) upubliczniany jest na podstawie umowy z autorem i na licencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Użytkownicy mają obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych,
- utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).