Abstrakt
The present paper deals with both medium and conception of orality and literality on text level, and aims at giving an outline of some important aspects underlying the discussion about the differences between written and spoken language and their impact on Polish learners of German.Bibliografia
Fix, M., 2008. Texte schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht. Stuttgart: UTB Verlag.
Günther, H., 2010. Beiträge zur Didaktik der Schriftlichkeit (= Kölner Beiträge zur Sprachdidaktik 6). Duisburg: Gilles & Francke Verlag.
Knoop, U., 1983. Mündlichkeit und Schriftlichkeit. Vorläufige Überlegungen zu ihrem Status. In: Grosse, S. (Hrsg.) Schriftsprachlichkeit. Düsseldorf: Schwann, 24-36.
Koch, P., 1992. Schriftlichkeit im Fremdsprachenunterricht. In: Börner, W., Vogel, K. (Hrsg.). Schreiben in der Fremdsprache. Prozess und Text, Lehren und Lernen. Bochum: AKS, 2-28.
Koch, P., Oesterreicher, W., 1985. Sprache der Nähe – Sprache der Distanz – Mündlichkeit und Schriftlichkeit im Spannungsfeld von Sprachtheorie und Sprachgeschichte. In: Romanistisches Jahrbuch, 36, 15-43.
Koch, P., Oesterreicher, W., 1990. Gesprochene Sprache in der Romania: Französisch, Italienisch, Spanisch. Tübingen: Niemeyer.
Koch, P., Oesterreicher, W., 1994. Schriftlichkeit und Sprache. In: Günther, H., Ludwig, O. (Hrsg.). Schrift und
Schriftlichkeit/Writing and its Use. Ein interdisziplinäres Handbuch internationaler Forschung/An Interdisciplinary Handbook of International Research. Band 1. Berlin, New York: de Gruyter, 587-604.
Maiworm, S., 2003. Zwischen Mündlichkeit und Schriftlichkeit: Eine linguistische Analyse französischsprachiger Chats. http://docserv.uni-duesseldorf.de/servlets/DerivateServlet/Derivate-2808/808.pdf (abgerufen am: 14.10.2012).
Merz-Grötsch, J., 2000. Schreiben als System. Band 1: Schreibforschung und Schreibdidaktik: ein Überblick. Freiburg i.Br.: Fillibach Verlag.
Merz-Grötsch, J., 2001. Schreiben als System. Band 2: Die Wirklichkeit aus Schülersicht: eine empirische Analyse. Freiburg i.Br.: Fillibach Verlag.
Olson, D., 1977. From utterance to text. In: Harvard Educational Review, 47, 257-279.
Ong, W.S., 1987. Oralität und Literalität – Die Technologisierung des Wortes. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Söll, L., 1985. Gesprochenes und geschriebenes Französisch. Berlin: Schmidt.
Wolff, D., 2002. Fremdsprachenlernen als Konstruktion. Grundlagen für eine konstruktivistische Fremdsprachendidaktik. Frankfurt am Main. u.a.: Lang.
Wygotski, L.S., 1964. Denken und Sprechen. Berlin: Fischer.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).