Interactivity as a key feature redefining documentary reality
Main Article Content
Abstrakt
Finding a clear-cut boundary delimiting fiction from documentary has always been a controversial, daunting and unthankful undertaking. In the last decade, the blur between the two genres has been reinforced by the rapid advancement of web and AR/VR technologies. Interactive web-documentaries and virtual reality documentaries do not only promote new viewing habits – from swiping smartphone screens to scanning horizons with VR headsets, they shake up the very idea of what a documentary is. In this short scholarly essay, I argue that the feature of interactivity is the driving force redefining the documentary genre. This thesis builds on two case studies: 1) Interactive documentary Atterwasch and 2) VR documentary The Unknown Photographer. In the final section of the essay I revisit the definition of documentary reality and expand it with the addition of André Bazin’s notion of mise en scène.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Adams B., “When Docs Get Graphic: Animation Meets Actuality“, in: Documentary Magazine, Spring 2009. Last accessed online on 22 June 2017: <http://www.documentary.org/magazine/when-docs-get-graphic-animation-meets-actuality>
- Andersen P.B., A Theory of Computer Semiotics, New York 1997
- Aston J., Gaudenzi S., Interactive documentary: setting the field, “Studies in Documentary Film” 2012, Vol. 6, pp. 125–139
- Aufderheide P., Ethical Challenges for Documentarians in a User-Centric Environment, in: “New Documentary Ecologies”, Springer 2014, pp. 237–250
- Aufderheide P., Interactive documentaries: navigation and design, “Journal of Film and Video” 2015, Vol. 67, pp. 69–78
- Baudet M., Beauséjour B., Sweeney S., The Unknown Photographer, Canada: Turbulent/National Film Board of Canada 2015, Available at:
- Bazin A., Le réalisme cinématographique et l’école italienne de la libération. Esprit Nouvelle série, 1948, no. 141(1), pp. 58–83
- Bollendorff S., Ségrétin A., Journey to the End of Coal, France: Honkytonk Films 2008, Available at: <http://www.honkytonk.fr/index.php/webdoc/>
- Britain C., Raising Reality to the Mythic on the Web: The Future of Interactive Documentary Film, Elon 2009
- Cardillo S., Armstrong A.M., Standards and Tools for Designing and Developing Interactive Documentaries that Bring About Social Involvement and Change, EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 28. June 28 2016
- Charles M., Gyori B., Wolters S., Peñuela J.A.U., Target BACRIM: Blurring Fact and Fiction to Create an Interactive Documentary Game, in: International Conference on Interactive Digital Storytelling, Springer 2017, pp. 349–352
- Crick T., The Game Body: Toward a Phenomenology of Contemporary Video Gaming, ”Games and Culture” 2011, Vol. 6(3), pp. 259–269 del Pra’ M., Dubois F., Atterwasch – A scroll documentary, Germany: Reportero/Arte France 2014, Available at: <http://atterwasch.net>
- Dovey J., Rose M., We’re happy and we know it: Documentary, data, montage, “Studies in Documentary Film” 2012, Vol. 6, pp. 159–173
- Freixa P., Sora C., Soler-Adillon J., Ribas J.I., Snow Fall and A Short History of the Highrise: two approaches to interactive communication design by The New York Times, Textual & Visual Media, 2014v7 63–84
- Gaudenzi S., The Living Documentary: from representing reality to co-creating reality in digital interactive documentary, London 2013
- Gifreu A., El documental interactiu com a nou gènere audiovisual. Estudi de l’aparició del nou gènere, aproximació a la seva definició i proposta de taxonomia i d’un model d’anàlisi a efectes d’avaluació, disseny i producció. UPF, Communication Department 2012
- Grierson J., First Principles of Documentary, 1932, as quoted in C. Fowler (ed.), The European Cinema Reader, 2002, p. 40
- Herrero J.V., García X.L., The Use of Social Networks in Interactive Documentary. Book chapter In New Advances in Information Systems and Technologies, Springer 2016. DOI: 10.1007/978–3-319–31307–8_43 i-docs: The Evolving Practices of Interactive Documentaries, ed. by J. Aston, S. Gaudenzi, Rose M., New York 2017
- Jaeger F., Von der Interpassivität zur Tiefenästhetik – Neue Kritik für Neue Medien? / Teil 3. Berlin: Critic.de, 2013. Available at: <http://www.critic.de/special/von-der-interpassivitaet-zur-tiefenaesthetik-neue-kritik-fuer-neue-medien-teil-3–3736/>
- Kim N., Kim S., Interactive Documentary as a New Media, “Advanced Science and Technology Letters” 2014, Vol. 52, pp. 120–124
- Landreth C., Ryan, Canada: National Film Board of Canada, 2004. Available at: <http://www.nfb.ca/film/ryan/>
- Marks L.U., The Skin of the Film, Durham 2000
- Nash K., Hight K., Summerhayes C., New Documentary Ecologies: Emerging Platforms, Practices and Discourses, Basingstoke 2014
- Nash K., Modes of interactivity: analysing the webdoc, “Media, Culture & Society”, 2012, Vol. 34, Issue 2, pp. 195–210. DOI: 10.1177/0163443711430758
- Nash K., Rhetoric of interactivity, “Media, Culture & Society” (forthcoming)
- Nash K., What is interactivity for? The social dimension of web-documentary participation, “Continuum” 2014, Vol. 28, pp. 383–395
- Nogueira P., Ways of Feeling: audience’s meaning making in interactive documentary through an analysis of Fort McMoney, “Punctum” 2015, 1(1), pp. 79–93
- O’Flynn S., Designed Experiences in Interactive Documentaries, “Contemporary Documentary” 2015 Vol. 72.
- O’Flynn S., Documentary’s metamorphic form: Webdoc, interactive, transmedia, participatory and beyond, “Studies in Documentary Film” 2012, Vol. 6, pp. 141–157. DOI: 10.1386/sdf.6.2.141_1
- Odorico S., Documentary on the web between realism and interaction. A case study: From Zero—People Rebuilding Life after the Emergency (2009), “Studies in Documentary Film” 2011 Vol. 5, pp. 235–246
- Rodes G.D., Springer J.P., Docufictions: essays on the intersection of documentary and fictional filmmaking, ed. by G.D. Rhodes and J.P. Springer, Jefferson, NC, 2005
- Roth S., The state of design research, “Design Issues”, 1999 Vol. 15(2), pp. 18–26.
- Soar M., Book review of i-docs: The Evolving Practices of Interactive Documentaries. Accessed on 22 June 2017: <https://cup.columbia.edu/book/i-docs/9780231851077>
- Soar M., Making (with) the Korsakow System, in: New Documentary Ecologies, New York 2014, pp. 154–173
- Sobchack V., The Address of the Eye: A Phenomenology of Film Experience, Princeton 1992
- Walls R., Documentary Storytelling Through History. Life Long Learning Centre, Leeds 2016
- Wen-Shin Chang A., Transmedia Arts Activism And Language Revitalization: Critical Design, Ethics And Participation In Third Digital Documentary, Santa Cruz 2016