Abstrakt
Interactive documentaries bring new possibilities of artistic expression. They allow innovative ways of engaging the viewer, personalizing experiences, and building a community. At the same time interactive documentaries bring challenges: the need of new production skills, openness to experimentation, the development of new financing models. There is still a need to create a language to describe new formats. The semantic elusiveity of this area seems to be reflected in its market position. The genre is suspended between film, documentary film and computer games and both the audience and the distributors have difficulties defining it. This text is an attempt to describe what an interactive documentary might be, what sets it apart from other formats, and what’s the viewer’s role in this type of audio-visual formats. We present a few flagship projects from different countries and we look at the Polish audio-visual industry. We conducted a survey, asking Polish artists working on so-called new narratives about their work conditions and the biggest challenges they are facing. The second part of the text covers the results of our study.
Bibliografia
Aston J., Gaudenzi S., Interactive documentary: setting the field, “Studies in Documentary Film” 2012, 6, 2, s. 125–126
Desponds A., Telewizja: koniec i nowy początek. Rozmowa z Alexandrem Knetigem, 2015, <http://www.dwutygodnik.com/artykul/6090-telewizja-koniec-i-nowy-poczatek.html> [dostęp: 23.04.2017]
Gaudenzi S., 2009, <http://www.interactivedocumentary.net/wp-content/2009/07/sg_panel-yr3_2009_ch1.pdf> [dostęp: 18.04.2017]
Gaudenzi S., The ups and downs of interactive factuals, 2017, <http://i-docs.org/2017/03/13/the-ups-and-down-of-interactive-factuals/> [dostęp: 18.04.2017]
<http://momentsofinnovation.mit.edu/> [dostęp: 23.04.2017]
<http://onf-nfb.gc.ca/en/about-the-nfb/the-nfb-today/evolution/> [dostęp: 23.04.2017]
<http://www.doclab.org/> [dostępu 26.05.2017]
<http://www.dwutygodnik.com/sluzew/> [dostęp: 23.04.2017]
<http://www.firstwefeelthenwefall.com/> [dostęp: 23.04.2017]
<http://www.interactivedocumentary.net/wp-content/2009/07/sg_panel-yr3_2009_ch1.pdf> [dostęp: 23.04.2017]
<http://www.mkidn.gov.pl/media/po2017/decyzje/20170313_sek_kreatyw_2017.pdf> [dostęp: 17.04.2017]
<https://dziennikzachodni.atavist.com/nanikiszu> [dostęp: 23.04.2017]
<https://dziennikzachodni.atavist.com/normandia1944> [dostęp: 23.04.2017]
<https://dziennikzachodni.atavist.com/zawd-grawer> [dostęp: 23.04.2017]
<https://www.fastcompany.com/1679850/how-canadas-nfb-became-one-of-the-worlds-hippest-digital-content-hubs> [dostęp 23.04.2017]
<https://www.filmneweurope.com/fne-innovation/item/113514-defining-transmedia-vs-crossmedia> [dostęp: 23.04.2017]
<https://www.unit9.com/director/the-kissinger-twins> [dostęp: 23.04.2017]
Kemp S., Digital in 2017: Global Overview, 2017, <http://wearesocial.com/blog/2017/01/digital-in-2017-global-overview> [dostęp: 18.04.2017]
Kozłowski M., Sowa J., Szreder J., Fabryka sztuki. Raport z badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy 2016, < http://nck.pl/media/attachments/317188/Fabryka%20Sztuki.pdf> [dostęp: 20.11.2017]
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).