Semiotyczne aspekty virtual reality

Main Article Content

Marek Hendrykowski

Abstrakt

The dynamic development of virtual reality technics opened new possibilities of creating visual, audial and audiovisual moving pictures. VR is coming and invaiding XXIst century cinema. There is a grand challenge for filmmakers imagination: show delivering vision of reality or so-called reality made without using real physical objects. Are we really prepared for this technological revolution? Hendrykowski’s paper poses certain crucial questions connected with that change in making movies. Among them: ambigous nature of digital sign, possible regions of spectator’s new experiences, symbolic function of digital images and deep transformation of category od aesthetics in expanding world of multimedia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Hendrykowski, M. (2018). Semiotyczne aspekty virtual reality. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 21(30), 259–267. https://doi.org/10.14746/i.2017.30.19.
Dział
Warsztat filmowca

Bibliografia

  1. Hendrykowski M., Dokument, fikcja, realizm: teoria wobec praktyki, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76
  2. Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014
  3. Irzykowski K., X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924
  4. Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2008
  5. Salt B., Styl i technologia filmu: Historia i analiza, przeł. A. Helman, t. 1–3, Łódź 2003
  6. Schapiro M., On some problems in the semiotics of visual arts: field and vehicle to image signs, “Semiotica” 1969, vol. 1, no. 3
  7. Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002
  8. Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik, Gdańsk 2015
  9. Zawojski P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Warszawa 2012