Semiotyczne aspekty virtual reality
PDF

Słowa kluczowe

image
semiotics
language of moving pictures
virtual reality
sign
perception

Jak cytować

Hendrykowski, M. (2018). Semiotyczne aspekty virtual reality. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 21(30), 259–267. https://doi.org/10.14746/i.2017.30.19.

Abstrakt

The dynamic development of virtual reality technics opened new possibilities of creating visual, audial and audiovisual moving pictures. VR is coming and invaiding XXIst century cinema. There is a grand challenge for filmmakers imagination: show delivering vision of reality or so-called reality made without using real physical objects. Are we really prepared for this technological revolution? Hendrykowski’s paper poses certain crucial questions connected with that change in making movies. Among them: ambigous nature of digital sign, possible regions of spectator’s new experiences, symbolic function of digital images and deep transformation of category od aesthetics in expanding world of multimedia.

https://doi.org/10.14746/i.2017.30.19.
PDF

Bibliografia

Hendrykowski M., Dokument, fikcja, realizm: teoria wobec praktyki, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75–76

Hendrykowski M., Semiotyka ruchomych obrazów, Poznań 2014

Irzykowski K., X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków 1924

Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2008

Salt B., Styl i technologia filmu: Historia i analiza, przeł. A. Helman, t. 1–3, Łódź 2003

Schapiro M., On some problems in the semiotics of visual arts: field and vehicle to image signs, “Semiotica” 1969, vol. 1, no. 3

Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002

Więcej niż obraz, red. E. Wilk, A. Nacher, M. Zdrodowska, E. Twardoch, M. Gulik, Gdańsk 2015

Zawojski P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Warszawa 2012