Abstrakt
As the very title of Wojciech Staroń, a cinematographer and film director’s text “Documentary versusfiction – reflections, experiences and work methods of a director of photography” indicates, it is an attempt to analyse his own artistic achievements combined with a theoretical reflection on universal and fundamental issues such as understanding the truth in film, in reference to the distinction between the genres of fiction and documentary, or mentioned towards the end of the text, an issue of constructing a film protagonist and film narration in which the protagonist functions and is immersed. All these issues are analysed in a visual context, in reference to the construction of a film shot – the meaning of its contents and form and their combination which will present the subject matter in a few seconds of screen time. The films being analyzed among others are: Pod ochroną, Nagroda and Argentyńska lekcja (Argentinian Lesson).
Bibliografia
Aleksijewicz S., Wojna nie ma nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wołowiec 2015.
Antczak J., Reporterka, „Gazeta Wyborcza” (dodatek: „Duży Format”) 13.05.2015.
Depardon R., Errance, Seul 2004.
Kołodyński A., Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981.
Robakowski J., Kino własne, 1981 .
Wiszniewski W., Film jako instrument oddziaływania społecznego, 1975 (praca magisterska: Archiwum PWSFTviT w Łodzi).
Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.