Dokument a fabuła – refleksje, doświadczenia i metody pracy autora zdjęć filmowych
PDF

Słowa kluczowe

film dokumentalny
film fabularny
bohater filmowy
sztuka operatorska
prawda obrazu filmowego
budowa ujęcia filmowego

Jak cytować

Staroń, W. (2018). Dokument a fabuła – refleksje, doświadczenia i metody pracy autora zdjęć filmowych. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 23(32), 121–134. https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10

Abstrakt

As the very title of Wojciech Staroń, a cinematographer and film director’s text “Documentary versusfiction – reflections, experiences and work methods of a director of photography” indicates, it is an attempt to analyse his own artistic achievements combined with a theoretical reflection on universal and fundamental issues such as understanding the truth in film, in reference to the distinction between the genres of fiction and documentary, or mentioned towards the end of the text, an issue of constructing a film protagonist and film narration in which the protagonist functions and is immersed. All these issues are analysed in a visual context, in reference to the construction of a film shot – the meaning of its contents and form and their combination which will present the subject matter in a few seconds of screen time. The films being analyzed among others are: Pod ochroną, Nagroda and Argentyńska lekcja (Argentinian Lesson).

https://doi.org/10.14746/i.2018.32.10
PDF

Bibliografia

Aleksijewicz S., Wojna nie ma nic z kobiety, przeł. J. Czech, Wołowiec 2015.

Antczak J., Reporterka, „Gazeta Wyborcza” (dodatek: „Duży Format”) 13.05.2015.

Depardon R., Errance, Seul 2004.

Kołodyński A., Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981.

Robakowski J., Kino własne, 1981 .

Wiszniewski W., Film jako instrument oddziaływania społecznego, 1975 (praca magisterska: Archiwum PWSFTviT w Łodzi).

Wójcik J., Labirynt światła, Warszawa 2006.