Krzysztof Kieślowski’s film props in the triptych “Three Colours”
PDF (English)

Słowa kluczowe

Krzysztof Kieślowski
film properties
Three Colours trilogy

Jak cytować

Otto, W. (2019). Krzysztof Kieślowski’s film props in the triptych “Three Colours”. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 24(33), 73–85. https://doi.org/10.14746/i.2018.33.07

Abstrakt

Krzysztof Kieślowski employed film properties in a creative way in his Three Colours (Trois couleurs, 1993–94) trilogy. They play various roles in Blue (Bleu, 1993), White (Blanc, 1993) and Red (Rogue, 1994): they make the presented world more probable, co-create images of heroes, build dramaturgy and convey symbolic content. Such a treatment of film props is shaped by the director’s film style and creates a specific cinematic atmosphere.

https://doi.org/10.14746/i.2018.33.07
PDF (English)

Bibliografia

Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, trans. B. Rosińska, Warszawa 2010

Kijowski A.T., “Poetyka rekwizytu”, [in:] idem, Chwyt teatralny, Gdańsk 2000

Rogowska K., “Oblicza popkultury: gadżet we współczesnym kinie amerykańskim”, [in:] Rzecz w kulturze, eds. B. Pawłowska-Jądrzyk, D. Dąbrowska, Warszawa 2016

Stachówna G., “Listy Cyrana, chustka Desdemony i róża upiora opery, czyli filmowa rekwizytornia romansowa”, “Kwartalnik Filmowy” 2011, no. 74