Kieślowski in Spain: History, Reception and Inspiration
PDF (English)

Słowa kluczowe

Krzysztof Kieślowski
Spain
San Sebastián
Valladolid
festival
DVD
Blu-ray
Three Colours
Decalogue

Jak cytować

Bardzińska, J. (2019). Kieślowski in Spain: History, Reception and Inspiration. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 24(33), 117–127. https://doi.org/10.14746/i.2018.33.10

Abstrakt

The films of Krzysztof Kieślowski arrived in Spain comparatively late, and when they did so this was mainly due to the Film Festivals at San Sebastián and Valladolid, as well the efforts of independent producers like the brothers José María and Miguel Morales of Wanda Films. In 1988, A Short Film About Love was presented at the San Sebastián Festival, where it won the Special Prize and the FIPRESCI Prize, and caught the attention of Spanish critics. To this day, Kieślowski remains the Polish director best-known to the Spanish – as was made clear in 2016, by the numerous events and screenings marking the 20th anniversary of his death. There can be no doubt that, in the homeland of Buñuel, no other Polish director evokes as much enthusiasm. Considering the Spanish reaction to the maker of the Three Colours, this article focuses on the distribution of Kieślowski’s works in Spain, as well as the director’s presence at the Spanish Festivals. Further subjects of analysis are reviews by Spanish critics and the state of research into Kieslowski’s creative output in the Spanish language, as well as the release of his films on DVD and Blu-Ray. The above focus on festivals, the attitudes of critics, and the popularity among the Spanish viewing public is supplemented by a study of the impact of Kieślowski’s output on the work of Spanish directors, as well as efforts to discern the direct influence of the former’s films in offering the latter inspiration.

https://doi.org/10.14746/i.2018.33.10
PDF (English)

Bibliografia

Boyero C., “¿De otra época? No, cine de siempre”, “El País” 2016, March 11

Colell J. – interview by J. Bardzińska, January 23, 2018

Fandos D. – interview by J. Bardzińska, January 1, 2018

La doble vida de Krzysztof Kieślowski, ed. J. Bardzińska J., San Sebastian 2015

Lara F., Krzysztof Kieślowski o el impulso ético, speech pronounced at the Conference 20 años sin Kieślowski, Casa del Lector, Madrid, March 12, 2016

Lara F., El azar y la necesidad in; Krzysztof Kieślowski (book included in the Spanish Blu-Ray edition of the trilogy Three colours by Krzysztof Kieślowski), Cameo 2016

Martínez L., “El sonido de la luz”, “El Mundo” 2016, March 11

Martínez Torres A., “TVE-2 comienza esta noche a emitir Decálogo, del polaco Krzysztof Kieslowski”, “El País” 1991, January 10 [https://elpais.com/diario/1991/01/10/radiotv/663462002_850215.html]

Murri S., Krzysztof Kieślowski, Bilbao 1998

Rodríguez Chico J., Azul, Blanco, Rojo. Kieslowski en busca de la libertad y el amor, Madrid 2004

Rodríguez Marchante O., “Tres colores, cinco estrellas”, “ABC” 2016, March 11

Rodríguez Merchán E., “No amarás”, “Diario 16” 1989, October 8

Zawiśliński S., Kieślowski. Pamięć. Życie po życiu, Warszawa 2007

Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.

Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons  Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.

Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.

Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:

  • uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
  • bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.

Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.

Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.