The national and the popular in Israeli cinema
Main Article Content
Abstrakt
Abstract. Avisar Ilan, The national and the popular in Israeli cinema. “Images” vol. XXV, no. 34. Poznań 2019. Adam Mickiewicz University Press. Pp. 29–44. ISSN 1731-450X. DOI 10.14746/i.2019.34.02.
The article examines Israeli cinema as a critical participant in the local drama of national ideology and national identity. Israeli filmmakers have engaged in enunciating the national culture, in the context of the medium’s history, political ideologies, and the tension between high art and popular culture. The historical review of Israeli films shows dramatic changes over the years from nationalistic propaganda to radical critique and post-Zionism. Israeli cinema appears now to seek a constructive and fruitful dialogue with the viewers. In the recent wave of popular films, the national ideology is more conscious of its past mistakes and inherent deficiencies; its presentation of national identity is less narrow and more open to alternative types, thereby suggesting new vistas of national culture
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Avisar I., Israeli cinema and the ending of Zionism, [in:] Israel in the Nineties, eds F. Lazin, G. Mahler, Gainesville 1996
- Avisar I., Visions of Israel: Israeli Filmmakers and Images of the Jewish State, The Jewish Media Fund, c/o Charles H. Revson Foundation, New York 1997 [Second, revised edition, 2002]
- Avisar I., The Israeli Scene: Language, Cinema, and Discourse (in Hebrew), Ramot 2005
- Avisar I., The Israeli scene – political criticism and the politics of anti-zionism, [in:] Resurgent Antisemitism, ed. H. Alvin Rosenfeld, Bloomington, 2013, pp. 362–381
- Avisar I., The Holocaust in Israeli cinema as a conflict of survival and morality, [in:] Identities in Motion, eds M. Talmon, Y. Peleg, Austin 2011, pp. 151–168
- Avisar I., Dancing Solo in the Lebanese Mud, (review of “Waltz with Bashir”, 2008) [in] The Wandering View: Modern Jewish Experiences in World Cinema, ed. L. Baron, Lebanon 2011, pp. 358–365
- Benedict Anderson, 2nd ed. London 1983
- Birch A., Nationalism and National Integration, London 1989
- Burgoyne R., Film Nation: Hollywood Looks at U.S. History, Minneapolis 1997
- Dyer R., McDonald P., Stars, London 1998
- Edelsten E., Self-Hatred in the Guise of Political Message, “Maariv” 1986, February 11
- Everard J., Virtual States: The Internet and the Boundaries of the Nation State, London 2000
- Fainaru D., Inside story, “Sight and Sound, Maps and Dreams: Palestine/Israel” 1992, Spring
- Gertz N., Historical Memory: Israeli Cinema and Literature in the 1980s and 1990s, [in:] Critical Essays on Israeli Society, Religion, and Government, eds K. Avruch, W. Zenner, Albany 1997
- Gertz N., Makhela Aheret (Holocaust Survivors, Aliens and Others in Israeli Cinema and Literature), Tel Aviv 2004
- Hayward S., French National Cinema, London 1993
- Hazoni Y., The Jewish State: The Struggle for Israel’s Soul, New York 2001
- Ignatieff M., Blood and Belonging, London 1993
- Mast G., A short history of the movies, “Emerging National Traditions,” 1976, pp. 403–474
- National Identity, ed. K. Cameron, Dexter 1999
- Shohat E., Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation, Austin 1989.
- Traube E., Dreaming Identities: Class, Gender, and Generation in 1980’s Hollywood Movies, London 1992
- Vizaltir M., Features of our cultural affection, “Politica” 1992, vol. 45 (Fall)