Odcieleśnione ciało w filmie Nakarmić kruki Carlosa Saury
Main Article Content
Abstrakt
This article aims at providing an analysis of Carlos Saura’s Cria Cuervos [Raise ravens, 1976], focused mainly on the temporal and spatial structures of the film. It explores the dimensions of bodily presence, especially the means of representing spectral body in cinematic image.
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978
- Bal M., Narratologia: wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012
- Bohuszewicz P., Tożsamość narracyjna: problemy, „Teksty Drugie” 2013, nr 1–2, s. 305–322
- Deleuze G., Kino. 1: Obraz-ruch. 2: Obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008
- Derrida J., Widma Marksa, tłum. T. Załuski, Warszawa 2016
- Dybel P., Urwane ścieżki: Przybyszewski – Freud – Lacan, Kraków 2000
- Janion M., Projekt krytyki fantazmatycznej, [w:] M. Janion, Zło i fantazmaty. Prace wybrane, t. 3, Kraków 2001, s. 157–184
- Kwiatkowska P., Somatografia: ciało w obrazie filmowym, Kraków 2011
- McGowan T., Looking for the Gaze: Lacanian film theory and its vicissitudes, „Cinema Journal”, 2003, Spring, nr 3, s. 27–47
- Mikurda K., Spojrzenia i ich losy”, [w:] Wokół Freuda i Lacana. Interpretacje psychoanalityczne, red. L. Magnone, A. Mach, Warszawa 2009, s. 291–299
- Piekarski I., Interpretacja jako kryptonimia, czyli Nicolasa Abrahama i Marii Torok czytanie zakrzywione, „Teksty Drugie” 2016, nr 5, s. 275–299
- Rembowska-Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń 2012
- Starobinski J., Racine i poetyka spojrzenia, tłum. W. Karpiński, [w:] Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, red. W. Karpiński, Warszawa 1974, s. 241–257
- Stelmach M., Nawiedzony ekran, „Kwartalnik Filmowy” 2016 nr 96, s. 102–113
- Thomas L. V., Trup, tłum. K. Kocjan, Łódź 1991