Abstrakt
The article presents an analysis of the sensual potential of film images via the example of cooperation between operator Emmanuel Lubezki and three directors: Alejandro Gonzales Iñárritu, Alfonso Cuarón and Terrence Malick. The impact of reconstruction of film space on the sensual impressions of viewers in the context of the American theory of somatic cinema was also analyzed. What influence does the dimension of cinematographic cooperation have on the concept of authorial cinema?
Bibliografia
Astruc A., Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, [w:] Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy: antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002
Baker M.J., The Tactile Eye: Touch and the cinematic experience, London 2009
Bellantoni P., Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Warszawa 2006
Benjamin W., Twórca jako wytwórca: eseje i rozważania, przeł. R. Reszke, Warszawa 2011
Crary J., Camera obscura i jej podmiot, przeł. M. Szcześniak, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
Deleuze G., Kino 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Gdańsk 2008
Habdas M., Przestrzeń jako film – architektura w perspektywie badań nad audiowizualnością, „Przegląd Kulturoznawczy” 2013, nr 3(17)
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008
Horowski A., Leksykon filmów postapokaliptycznych, t. 1, Poznań 2017
Jarman D., Chroma: księga kolorów, przeł. P. Świerczek, Katowice 2017
Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1999.
Lacan J., Anamorfoza i spojrzenie, przeł. W. Michera, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
Landsberg A., Pamięć protetyczna, przeł. M. Szewczyk, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
Marks U.L., The Skin of the Film. Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Durham, London 2000
Morin E., Dusza kina, przeł. K. Eberhardt, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
Mulvey L., Do utraty wzroku, przeł. J. Majmurek, red. K. Kuc, L. Thompson, Kraków 2010
Ostrowska E., Przestrzeń filmowa, Kraków 2000
Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994
Skowronek B., Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „Annales” 2017, nr 2
Sobchack V., Carnal Thoughts, London 2004
Sobchack V., Pieprzyć ciało/ przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia, przeł. M. Szcześniak i Ł. Zaremba, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012
Stańczyk, M., Zmysłowa teoria kina. Vivian Sobchack i sensuous theory, „Ekrany” 2015, nr 3–4 (25–26).
Strzemiński W., Teoria widzenia, Łódź 2016
Truffaut F., Reżyser: ten, kto nie ma prawda się skarżyć, [w:] Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy: antologia, red. A Gwóźdź, Warszawa 2002
Žižek Slavoj, Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Iga Pękala
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.