Przestrzeń poza kadrem – o sensualnym wymiarze zdjęć filmowych Emmanuela Lubezkiego
PDF

Słowa kluczowe

film space
means of film expression
sensual theory of cinema
Emmanuel Lubezki
Alejandro Gonzales Iñárritu
Alfonso Cuarón
Terrence Malick

Jak cytować

Pękala, I. (2020). Przestrzeń poza kadrem – o sensualnym wymiarze zdjęć filmowych Emmanuela Lubezkiego. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 27(36), 143–155. https://doi.org/10.14746/i.2020.36.09

Abstrakt

The article presents an analysis of the sensual potential of film images via the example of cooperation between operator Emmanuel Lubezki and three directors: Alejandro Gonzales Iñárritu, Alfonso Cuarón and Terrence Malick. The impact of reconstruction of film space on the sensual impressions of viewers in the context of the American theory of somatic cinema was also analyzed. What influence does the dimension of cinematographic cooperation have on the concept of authorial cinema?

https://doi.org/10.14746/i.2020.36.09
PDF

Bibliografia

Astruc A., Narodziny nowej awangardy: kamera-pióro, [w:] Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy: antologia, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002

Baker M.J., The Tactile Eye: Touch and the cinematic experience, London 2009

Bellantoni P., Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie, przeł. M. Dańczyszyn, Warszawa 2006

Benjamin W., Twórca jako wytwórca: eseje i rozważania, przeł. R. Reszke, Warszawa 2011

Crary J., Camera obscura i jej podmiot, przeł. M. Szcześniak, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012

Deleuze G., Kino 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Gdańsk 2008

Habdas M., Przestrzeń jako film – architektura w perspektywie badań nad audiowizualnością, „Przegląd Kulturoznawczy” 2013, nr 3(17)

Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008

Horowski A., Leksykon filmów postapokaliptycznych, t. 1, Poznań 2017

Jarman D., Chroma: księga kolorów, przeł. P. Świerczek, Katowice 2017

Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, red. J. Ostaszewski, Kraków 1999.

Lacan J., Anamorfoza i spojrzenie, przeł. W. Michera, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012

Landsberg A., Pamięć protetyczna, przeł. M. Szewczyk, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012

Marks U.L., The Skin of the Film. Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Durham, London 2000

Morin E., Dusza kina, przeł. K. Eberhardt, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012

Mulvey L., Do utraty wzroku, przeł. J. Majmurek, red. K. Kuc, L. Thompson, Kraków 2010

Ostrowska E., Przestrzeń filmowa, Kraków 2000

Przylipiak M., Kino stylu zerowego, Gdańsk 1994

Skowronek B., Ciało, emocje, rozum – raz jeszcze o mechanizmach odbioru filmu, „Annales” 2017, nr 2

Sobchack V., Carnal Thoughts, London 2004

Sobchack V., Pieprzyć ciało/ przetrzymać tekst, czyli jak wyjść cało z tego stulecia, przeł. M. Szcześniak i Ł. Zaremba, [w:] Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Warszawa 2012

Stańczyk, M., Zmysłowa teoria kina. Vivian Sobchack i sensuous theory, „Ekrany” 2015, nr 3–4 (25–26).

Strzemiński W., Teoria widzenia, Łódź 2016

Truffaut F., Reżyser: ten, kto nie ma prawda się skarżyć, [w:] Europejskie manifesty kina: od Matuszewskiego do Dogmy: antologia, red. A Gwóźdź, Warszawa 2002

Žižek Slavoj, Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001