Trudna przestrzeń. O filmie Roberta Stando Strach ma wielkie oczy

Main Article Content

Abstrakt

The article analyses and interprets Robert Stando’s little-known educational film Strach ma wielkie oczy [Fear has large eyes]. The film was made in 1965 and produced by the Documentary Film Studio in Warsaw. The author explores the original character of the film, reconstructing the stylistic and compositional techniques used by filmmakers, among others, in the field of cinematography (underwater photography), editing, word function, music, sound effects etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Hendrykowski, M. (2020). Trudna przestrzeń. O filmie Roberta Stando Strach ma wielkie oczy. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 27(36), 157–167. https://doi.org/10.14746/i.2020.36.10
Dział
Spaces in Film
Biogram autora

Marek Hendrykowski

Marek Hendrykowski – profesor zwyczajny w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Filmoznawca, medioznawca, semiotyk, badacz kultury współczesnej, autor artykułów i książek, ostatnio: Semiotyka twarzy (2017). Drugie wejrzenie. Analizy i interpretacje (2018), Ogród Europy. Eseje z semiotyki i antropologii kultury Starego Kontynentu (2018), Polska szkoła filmowa (2018), Short. Małe formy filmowe (2019), Narracja w filmie i ruchomych obrazach (2019). Założyciel i redaktor senior czasopisma „IMAGES. The International Journal of Film, Performing Arts and Audiovisual Culture”. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). ORCID 0000-0002-7180-9902.

Bibliografia

  1. Bartkowiak E., Witkowski M., Nauczanie pływania – podstawy bezpieczeństwa w wodzie, Warszawa 1986
  2. Karabasz K., Cierpliwe oko, Warszawa 1977
  3. Karpiński R., Karpińska M.J., Pływanie: sport, zdrowie, rekreacja, Warszawa 2009
  4. Kotarbiński T., Abecadło praktyczności, Warszawa 1972
  5. Kotarbiński T., Sprawność i błąd, Warszawa 1956
  6. Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Warszawa 1955
  7. Linhart J., Proces i struktura uczenia się, przeł. M. Idzikowska-Szymańska, Warszawa 1972
  8. Murch W., W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, przeł. K. Karpińska, Warszawa 2006
  9. Wiesner W., Nauczanie – uczenie się pływania, Wrocław 1996
  10. Filmografia
  11. Scenariusz: Jan Krych, Robert Stando
  12. Realizacja: Robert Stando
  13. Zdjęcia: Jerzy Gościk
  14. Dźwięk: Halina Paszkowska
  15. Montaż dźwięku: Krystyna Tunicka
  16. Montaż: Marian Duszyński
  17. Muzyka: Tomasz Sikorski, realizacja Studio Eksperymentalne Polskiego Radia
  18. Produkcja: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych w Warszawie, 1965
  19. Czarno-biały, czas projekcji 9 minut 35 sekund
  20. Nagrody i wyróżnienia: Wyróżnienie Honorowe dla filmu na Międzynarodowym
  21. Festiwalu Filmów Dokumentalnych i Animowanych w Lipsku, 1965