Abstrakt
According to film studies experts, Michael Mann’s movies has the look and the smell of reality. The polisensoric character of his works is used to exhibit the aura of non-screen reality. Michael Mann uses narrative and stylistic elements to show the destructive side of social inequalities. In his genre films, he is presenting themes of social injustice and toxic corporate system (which are often hidden behind the elegant façade of late capitalism’s aesthetics).
Bibliografia
Althusser L., Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, przeł. A. Staroń, „Recykling idei” 2006, <http://recyklingidei.pl/althusser-ideologie-aparaty-ideologiczne-panstwa>, dostęp: 16.03.2020
Ambrose T., LA Story. The making of Michael Mann’s „Heat”, „Scraps from the Loft” 2018, <https://scrapsfromtheloft.com/2018/03/29/michael-mann-the-making-of-heat/>, dostęp: 20.03.2020
Barker J.M., Out of sync, out of sight: Synaesthesia and film spectacle, „Paragraph” 2008, nr 31, DOI: 10.1353/prg.0.0011
Bauman Z., Życie na przemiał, przeł. T. Kunz, Kraków 2004
Bellamy J., Howard E., The conversations. Michael Mann, „Slant” 2009, <https://www.slantmagazine.com/film/the-conversations-michael-mann/>, dostęp: 10.03.2020
Brody R., The Stylish, Empty Realism of Michael Mann, „The New Yorker” 2016, 5. February, <https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/the-stylish-empty-realism-of-michael-mann>, dostęp: 16.03.2020
Davis M., Planeta slumsów, przeł. K. Bielińska, Warszawa 2009
Feeney F.X., Michael Mann, Los Angeles 2006
Foundas S., A Mann’s man’s world, „LA Weekly” 2006, 26 lipca, <https://www.laweekly.com/news/a-manns-mans-world-2144449>, dostęp: 10.08.2019
Gaine V.M., Existentialism and Social Engagement in the Films of Michael Mann, Hampshire 2011
Haithman D., This Man’s Got a ‘Vice’ He Can Live With: ‘Style is a Dirty Word,’ Producer Michael Mann Says, „Los Angeles Times” 1987, 17. November, <https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1987-11-17-ca-22158-story.html>, dostęp: 10.03.2020
Helman A., Refleksje teoretyczne. Kilka uwag o stylu w filmie, „Kino” 1978, nr 4
Holben J., Hell on Wheels: Collateral, „American Cinematographer” 2019, 18. October, <https://ascmag.com/articles/hell-on-wheels-collateral>, dostęp: 10.03.2020
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków 2011
Knight R.W., Michael Mann’s Miami Vice, „Reverse Shot” 2008, 26. April, <http://www.reverseshot.org/symposiums/entry/70/michael_mann>, dostęp: 20.02.2020
Koepnick L., Aura widziana na nowo. Benjamin i współczesna kultura wizualna, przeł. K. Kosińska, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64
Mann M., Paint it Black, rozm. przepr. M. Olsen, [w:] Michael Mann. Cinema and Television. Interviews, 1980–2012, red. S. Sanders, R.B. Palmer, Edinburgh 2014
McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie, przeł. K. Mikurda, Warszawa 2008
Mościcki P., Odrodzenie aury z ducha fotogenii, „Teksty Drugie” 2016, nr 2, DOI: 10.18318/td.2016.2.6
Panofsky E., Style and medium in motion pictures, [w:] The Visual Turn: Classical Film Theory and Art History, red. A.D. Vacche, New Brunswick 2003
Piskorz A., Michael Mann – antropolog doświadczenia, [w:] Mistrzowie kina amerykańskiego. Współczesność, red. Ł.A. Plesnar, R. Syska, Kraków 2010
Pow C.P., Neoliberalism and the aestheticization of new middle-class landscapes, „Antipode” 2009, nr 41, DOI: 10.1111/j.1467-8330.2009.00677.x
Riffaterre M., Kryteria analizy stylu, „Pamiętnik Literacki” 1972, nr LXIII z. 3
Rybin S., Michael Mann. Crime Auteur, Lanham 2013
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Kraków 1983
Seitz M.Z., Zen Pulp, „Moving Image Source” 2009, <http://www.movingimagesource.us/articles/zen-pulp-pt-1-20090701>, dostęp: 10.03.2020
Sharrett C., Michael Mann. Elegies on the post-industrial landscape, [w:] Fifty Contemporary Filmmakers, red. Y. Tasker, Routledge, London, New York 2002
Sragow M., Mann among men, „Salon” 1999, <http://www.salon.com:80/bc/1999/02/02bc.html>, dostęp: 13.03.2020
Srnicek N., Navigating Neoliberalism. Political Aesthetics in an Age of Crisis, <https://vimeo.com/52434614>, dostęp: 24.02.2020.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Wojciech Sitek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.