„Nie zapomnij mnie”. O filmowo-ekonomicznej przestrzeni w dziejowości Wrocławia 1896–1945
Main Article Content
Abstrakt
The author of the reviewed book for the first time shows how and why film preferences of the inhabitants of Breslau in the years 1896–1932 and 1933–1945 differed in relation to the choices of cinema audiences in other European cities during the same period. He uses the POPSTAT statistical method proposed for this purpose by the German researcher Joseph Potter. He also uses the scientific ideas of „attraction cinema” developed by André Gaudreault. He bases his research on analyzing film success rankings and to measure viewer preferences.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Andrzejewski M., Rozwój kina w Elblągu w latach 1918–1945, „Rocznik Elbląski” 2006, t. 20, s. 7–13
- Andrzejewski M., Z dziejów kina w Gdańsku w latach 1896–1945, Gdańsk 2013
- Biel U., Śląskie kina między wojnami, czyli przyjemność upolityczniona, Katowice 2002
- Dębski A., KINtop. Antologia wczesnego kina, część 1 i 2, Wrocław 2016
- Drewniak B., Teatr i film Trzeciej Rzeszy, Gdańsk 2011
- Garncarz J., Warum kennen Filmhistoriker viele Weimarer Topstars nicht mehr? Überlegungen am Beispiel Claire Rommer, „montage/av” 1997, nr 2, s. 89–91
- Gierszewska B., Kino i film we Lwowie do 1939 roku, Kielce 2006
- Guzek M., Filmowa Bydgoszcz 1896–1939, Toruń 2004
- Hendrykowska M., Śladami tamtych cieni, Poznań 1993
- Hendrykowska M., Hendrykowski M., Film w Poznaniu i Wielkopolsce 1896–1996, Poznań 1996
- Kluczwajd K., Toruńskie teatry świetlne, czyli kina, wytwórczość filmowa i miejscowe gwiazdy 1896-1939. O kulturze czasu wolnego dawnych torunian, Toruń 2015
- Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 1964
- Kracauer S., Der heutige Film und sein Publikum, „Frankfurter Zeitung” 1928, 30.11–1 12
- Krajewska H., Życie filmowe w Łodzi w latach 1896–1939, Warszawa–Łódź 1992
- Morin E., Duch czasu, Warszawa 1965
- Morin E., Kino i wyobraźnia, Warszawa 1958
- Schopenhauer A., W poszukiwaniu mądrości życia. Parerga i paralipomena, t. 1, Warszawa 2002
- Spieker M., Hollywod unterm Hollywood unterm Hakenkreuz, Trirer 1999
- Włodek R., 100 lat „Marzenia”. Historia kina w Tarnowie, Tarnów 2013
- Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku, red. A. Gwoźdź, Katowice 1996 [+ dalsze tomy]