Abstrakt
The author presents the thesis that fantastic literature and film, especially in the science fiction variant, is a privileged form of expression in posthumanist discourse. The themes, motifs and protagonists of science fiction are invoked in various contexts by Donna J. Haraway, Rosi Braidotti, Luciana Parisi, and Pramod K. Nayar. The author analyzes various areas of the involvement and usage of science fiction in posthumanist discourse: on the ontological, axiological and epistemological levels.
Bibliografia
Asimov I., Magia i złoto. Eseje, tłum. J. Kowalczyk, Warszawa 2000
Braidotti R., Po człowieku, tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa 2014 Butler O., Adulthood Rites, New York 1997
Derrida J., Prepare Yourself to Experience the Future and Welcome the Monster, Prepare Yourself to Experience the Future and Welcome the Monster, POINTS- -INTERVIEWS 1974–1994, red. E. Weber, Stanford 1995
Gajewska G., Światopoglądowa i stylistyczna katachreza Michela Foucaulta i Donny Haraway, „Studia Europaea Gnesnensia” 2013, nr 8
Ghosh A., The Great Derangement. Climate Change and the Unthinkable, Chicago, London 2016
Ghosh A., Gun Island, New York 2019
Ghosh A., Żarłoczny przypływ, tłum. K. Obłucki, Warszawa 2008
Haraway D.J., Manifest cyborgów: nauka, technika i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, tłum. S. Królak, E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2003, nr 1
Haraway D.J., Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham, London 2016
Harrison H., Minsky M., Opcja Turinga, tłum. Z. Królicki, Poznań 1999
Lem S., Fantastyka i futurologia, t. 2, Kraków 2003
Majewski P., Między zwierzęciem a maszyną. Utopia technologiczna Stanisława Lema, Wrocław 2007
Nayar P.K., Posthumanism, Cambridge, Malden 2017
Posthuman Glossary, red. R. Braidotti, M. Hlavajova, London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney 2018
Sztuka i kultura robotów: Bill Vorn i jego histeryczne maszyny, red. R.W. Kluszczyński, Gdańsk 2014
Toffler A., Szok przyszłości, tłum. E. Ryszka, W. Osiatyński, Warszawa 1974
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).