Abstrakt
The author presents the thesis that fantastic literature and film, especially in the science fiction variant, is a privileged form of expression in posthumanist discourse. The themes, motifs and protagonists of science fiction are invoked in various contexts by Donna J. Haraway, Rosi Braidotti, Luciana Parisi, and Pramod K. Nayar. The author analyzes various areas of the involvement and usage of science fiction in posthumanist discourse: on the ontological, axiological and epistemological levels.
Bibliografia
Asimov I., Magia i złoto. Eseje, tłum. J. Kowalczyk, Warszawa 2000
Braidotti R., Po człowieku, tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa 2014 Butler O., Adulthood Rites, New York 1997
Derrida J., Prepare Yourself to Experience the Future and Welcome the Monster, Prepare Yourself to Experience the Future and Welcome the Monster, POINTS- -INTERVIEWS 1974–1994, red. E. Weber, Stanford 1995
Gajewska G., Światopoglądowa i stylistyczna katachreza Michela Foucaulta i Donny Haraway, „Studia Europaea Gnesnensia” 2013, nr 8
Ghosh A., The Great Derangement. Climate Change and the Unthinkable, Chicago, London 2016
Ghosh A., Gun Island, New York 2019
Ghosh A., Żarłoczny przypływ, tłum. K. Obłucki, Warszawa 2008
Haraway D.J., Manifest cyborgów: nauka, technika i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątych, tłum. S. Królak, E. Majewska, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2003, nr 1
Haraway D.J., Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham, London 2016
Harrison H., Minsky M., Opcja Turinga, tłum. Z. Królicki, Poznań 1999
Lem S., Fantastyka i futurologia, t. 2, Kraków 2003
Majewski P., Między zwierzęciem a maszyną. Utopia technologiczna Stanisława Lema, Wrocław 2007
Nayar P.K., Posthumanism, Cambridge, Malden 2017
Posthuman Glossary, red. R. Braidotti, M. Hlavajova, London, Oxford, New York, New Delhi, Sydney 2018
Sztuka i kultura robotów: Bill Vorn i jego histeryczne maszyny, red. R.W. Kluszczyński, Gdańsk 2014
Toffler A., Szok przyszłości, tłum. E. Ryszka, W. Osiatyński, Warszawa 1974
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Grażyna Gajewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.