Narracja czasem. Analiza struktury narracyjnej filmu Arrival (2016) Denisa Villeneuve’a
Main Article Content
Abstrakt
The article deals with the narrative structure of Denis Villeneuve’s Arrival. Using the concept of a skeptical viewer as a starting point, the author follows the processes of unveiling meanings, both when it comes to the understanding of the plot of the story, as well as the senses and morals stemming out of it. The viewer’s activity appears to be engaged with the activity of a character who is determined to discover the generic science fiction mystery, i.e. to learn the secret of the aliens’ language. The language, in turn, leads to revealing the time reliances in the film, as well as to formulating the thesis on a specific kind of storytelling: not as a “narrative about time,” but rather a “narrative by time.”
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- Antas J., O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków 2000
- Bordwell D., Narration in the Film Fiction, Wisconsin 1985
- Chiang T., Historia twojego życia, przekł. zbiorowy, Warszawa 2016
- Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998
- Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Kraków 2002
- Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998
- Klimczuk A., Hipoteza Sapira-Whorfa – przegląd argumentów zwolenników i przeciwników, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2013, nr 1, s. 165–181
- Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
- Ostaszewski J., Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71–72, s. 60–74
- Ostaszewski J., Podejrzani Briana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, s. 26–42
- Plesnar Ł., Organizacja struktury fabularnej Obywatela Kane Orsona Wellesa, [w:] Analizy i interpretacje. Film zagraniczny, red. A. Helman, Katowice 1986, s. 44–57
- Sontag S., The imagination of disaster, [w:] S. Sontag, Against Interpretation and Other Essays, New York 1965, s. 209–225
- Sontag S., Katastrofa w wyobrażeniu, przeł. A. Skucińska [w:] S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, s. 279–301
- Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018