Abstrakt
The article deals with the narrative structure of Denis Villeneuve’s Arrival. Using the concept of a skeptical viewer as a starting point, the author follows the processes of unveiling meanings, both when it comes to the understanding of the plot of the story, as well as the senses and morals stemming out of it. The viewer’s activity appears to be engaged with the activity of a character who is determined to discover the generic science fiction mystery, i.e. to learn the secret of the aliens’ language. The language, in turn, leads to revealing the time reliances in the film, as well as to formulating the thesis on a specific kind of storytelling: not as a “narrative about time,” but rather a “narrative by time.”
Bibliografia
Antas J., O kłamstwie i kłamaniu. Studium semantyczno-pragmatyczne, Kraków 2000
Bordwell D., Narration in the Film Fiction, Wisconsin 1985
Chiang T., Historia twojego życia, przekł. zbiorowy, Warszawa 2016
Culler J., Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa, Kraków 2002
Helman A., Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Poznań 1998
Klimczuk A., Hipoteza Sapira-Whorfa – przegląd argumentów zwolenników i przeciwników, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2013, nr 1, s. 165–181
Ostaszewski J., Historia narracji filmowej, Kraków 2018
Ostaszewski J., Narrator niewiarygodny w filmie fabularnym, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71–72, s. 60–74
Ostaszewski J., Podejrzani Briana Singera. Przypadek kłamstwa narracyjnego, „Kwartalnik Filmowy” 2004, nr 46, s. 26–42
Plesnar Ł., Organizacja struktury fabularnej Obywatela Kane Orsona Wellesa, [w:] Analizy i interpretacje. Film zagraniczny, red. A. Helman, Katowice 1986, s. 44–57
Sontag S., The imagination of disaster, [w:] S. Sontag, Against Interpretation and Other Essays, New York 1965, s. 209–225
Sontag S., Katastrofa w wyobrażeniu, przeł. A. Skucińska [w:] S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012, s. 279–301
Szczekała B., Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź 2018
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Artur Majer
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.