Dźwięki reaktywne, dźwięki antycypujące. Z zagadnień funkcjonowania ścieżki dźwiękowej w grach wideo
Main Article Content
Abstrakt
The paper aims to outline features of video games’ sounds. In order to do that, the author presents the main thesis of ludomusicology and a theory of film music. The first part of the paper deals with a brief introduction concerning the characteristic of two important aspects of video games’ sounds: reactive and anticipating sounds. In the second part of the paper, the author explores the issue of facultative dialogues and adaptive sounds, as well as diegetic and non-diegetic sources of sound. The author examines the hypothesis that using sounds in video games determines gameplay and impacts players immersion.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Bibliografia
- Aska A., Introduction to the Study of Video Game Music, Ebook: Lulu.com 2017
- Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2014
- Chion M., Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Warszawa, Kraków 2012
- Chion M., La voix du cinéma, Paris 1982
- Collins K., Game Sound: An introduction to the history, theory, and practice of video game music and sound design, Cambridge 2008
- Collins K., Playing with Sound: A theory of interacting with sound and music in video games, Cambridge 2013
- Cook N., Pettengill R. (red.), Taking It to the Bridge: Music as performance, Michigan 2013
- Glasser M., Dialog in film and fiction, [w]: Explorations in National Cinemas. The 1977 Film Studies Annual: Part One, red. B. Lawtion, J. Staiger, New York 1977
- Hacquard G., La musique et le cinéma. Paris 1959
- Iuppa N., Borst T., Story and Simulations for Serious Games: Tales from the trenches, Burlington, Oxford 2007
- Jørgensen K., Left in the dark: playing computer games with the sound turned off, [w:] From Pac-Man to Pop Music: Interactive audio in games and new media, red. K. Collins, Surrey 2008, s. 163–176
- Kaae J., Theoretical approaches to composing dynamic music for video games, [w:] From Pac-Man to Pop Music: Interactive Audio in Games and New Media, red. K. Collins, Surrey 2008, s. 75–92
- Kozłowski K., Stanley Kubrick, Warszawa 2013 Lerner N., Mario’s dynamic leaps: musical innovations (and the specter of early cinema) in Donkey Kong and Super Mario Bros., [w:] Music in Video Games: Studying Play, red. K.J. Donelly, W. Gibbons N. Lerner, New York 2014, s. 3–23.
- Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006
- Moseley R., Playing games with music (and vice versa): ludomusicological perspectives on Guitar Hero and Rock Band, [w:] Taking It to the Bridge: Music as performance, red. N. Cook, R. Pettengill, Michigan 2013, s. 279–318
- Pająk J., Dźwięk w filmie. Między sztuką a rzemiosłem, Warszawa 2018
- Phillips W., A Composer’s Guide to Game Music, Cambridge 2014
- Pomostowski P., Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego, Poznań 2018
- Richard T., Summers D., Video Game Music: History, form and genre, Bristol 2012
- Slowik M., After the Silents: Hollywood film music in the early sound era, 1926–1934, New York 2014
- Summers T., Understanding Video Game Music, Cambridge 2016
- Sweet M., Writing Interactive Music for Video Games: A composer’s guide, New Jersey 2015
- Whalen Z., Play along – an approach to videogame music, „Game Studies: The International Journal of Computer Game Research” 2004, nr 4(1), <http://www.gamestudies.org/0401/whalen/>, dostęp: 15.12.2019
- CYTOWANE GRY WIDEO:
- Brothers: A Tale of Two Sons [gra wieloplatformowa], Starbreeze Studios, 2013
- Dead Space [gra wieloplatformowa], EA Redwood Shores, 2008
- Donkey Kong [gra wieloplatformowa], Nintendo, 1981
- God of War [PS4], SIE Santa Monica Studio, 2018
- Grand Theft Auto: San Andreas [gra wieloplatformowa], Rockstar North, 2004
- Limbo [gra wieloplatformowa], Playdead, Double Eleven, 2010
- Red Dead Redemption II [gra wieloplatformowa], Rockstar Games, 2018
- Super Mario Bros. [NES], Nintendo, 1985
- Wiedźmin 3: Dziki Gon [gra wieloplatformowa], CD Projekt RED, 2015