Dźwięki reaktywne, dźwięki antycypujące. Z zagadnień funkcjonowania ścieżki dźwiękowej w grach wideo

Main Article Content

Joanna Pigulak

Abstrakt




The paper aims to outline features of video games’ sounds. In order to do that, the author presents the main thesis of ludomusicology and a theory of film music. The first part of the paper deals with a brief introduction concerning the characteristic of two important aspects of video games’ sounds: reactive and anticipating sounds. In the second part of the paper, the author explores the issue of facultative dialogues and adaptive sounds, as well as diegetic and non-diegetic sources of sound. The author examines the hypothesis that using sounds in video games determines gameplay and impacts players immersion.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pigulak, J. (2021). Dźwięki reaktywne, dźwięki antycypujące. Z zagadnień funkcjonowania ścieżki dźwiękowej w grach wideo. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 28(37), 317-327. https://doi.org/10.14746/i.2020.37.18
Dział
Varia
Biogram autora

Joanna Pigulak, Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Joanna Pigulak – doktor, adiunkt w Instytucie Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Do jej zainteresowań badawczych należą szeroko rozumiane związki między grami wideo oraz filmem, a w szczególności sposoby wykorzystania i reinterpretowania poetyk filmowych w grach cyfrowych oraz zagadnienie immersji użytkownika. Autorka artykułów z zakresu filmoznawstwa i groznawstwa, publikowanych między innymi na łamach „Forum Poetyki”, „Studia Europaea Gnesnensia” oraz „Perspektyw Ponowoczesności”. ORCID 0000-0002-1345-3979.

Bibliografia

  1. Aska A., Introduction to the Study of Video Game Music, Ebook: Lulu.com 2017
  2. Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa, przeł. B. Rosińska, Warszawa 2014
  3. Chion M., Audio-wizja. Dźwięk i obraz w kinie, przeł. K. Szydłowski, Warszawa, Kraków 2012
  4. Chion M., La voix du cinéma, Paris 1982
  5. Collins K., Game Sound: An introduction to the history, theory, and practice of video game music and sound design, Cambridge 2008
  6. Collins K., Playing with Sound: A theory of interacting with sound and music in video games, Cambridge 2013
  7. Cook N., Pettengill R. (red.), Taking It to the Bridge: Music as performance, Michigan 2013
  8. Glasser M., Dialog in film and fiction, [w]: Explorations in National Cinemas. The 1977 Film Studies Annual: Part One, red. B. Lawtion, J. Staiger, New York 1977
  9. Hacquard G., La musique et le cinéma. Paris 1959
  10. Iuppa N., Borst T., Story and Simulations for Serious Games: Tales from the trenches, Burlington, Oxford 2007
  11. Jørgensen K., Left in the dark: playing computer games with the sound turned off, [w:] From Pac-Man to Pop Music: Interactive audio in games and new media, red. K. Collins, Surrey 2008, s. 163–176
  12. Kaae J., Theoretical approaches to composing dynamic music for video games, [w:] From Pac-Man to Pop Music: Interactive Audio in Games and New Media, red. K. Collins, Surrey 2008, s. 75–92
  13. Kozłowski K., Stanley Kubrick, Warszawa 2013 Lerner N., Mario’s dynamic leaps: musical innovations (and the specter of early cinema) in Donkey Kong and Super Mario Bros., [w:] Music in Video Games: Studying Play, red. K.J. Donelly, W. Gibbons N. Lerner, New York 2014, s. 3–23.
  14. Manovich L., Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa 2006
  15. Moseley R., Playing games with music (and vice versa): ludomusicological perspectives on Guitar Hero and Rock Band, [w:] Taking It to the Bridge: Music as performance, red. N. Cook, R. Pettengill, Michigan 2013, s. 279–318
  16. Pająk J., Dźwięk w filmie. Między sztuką a rzemiosłem, Warszawa 2018
  17. Phillips W., A Composer’s Guide to Game Music, Cambridge 2014
  18. Pomostowski P., Reżyser na ścieżce dźwiękowej. Funkcje muzyki w twórczości filmowej Romana Polańskiego, Poznań 2018
  19. Richard T., Summers D., Video Game Music: History, form and genre, Bristol 2012
  20. Slowik M., After the Silents: Hollywood film music in the early sound era, 1926–1934, New York 2014
  21. Summers T., Understanding Video Game Music, Cambridge 2016
  22. Sweet M., Writing Interactive Music for Video Games: A composer’s guide, New Jersey 2015
  23. Whalen Z., Play along – an approach to videogame music, „Game Studies: The International Journal of Computer Game Research” 2004, nr 4(1), <http://www.gamestudies.org/0401/whalen/>, dostęp: 15.12.2019
  24. CYTOWANE GRY WIDEO:
  25. Brothers: A Tale of Two Sons [gra wieloplatformowa], Starbreeze Studios, 2013
  26. Dead Space [gra wieloplatformowa], EA Redwood Shores, 2008
  27. Donkey Kong [gra wieloplatformowa], Nintendo, 1981
  28. God of War [PS4], SIE Santa Monica Studio, 2018
  29. Grand Theft Auto: San Andreas [gra wieloplatformowa], Rockstar North, 2004
  30. Limbo [gra wieloplatformowa], Playdead, Double Eleven, 2010
  31. Red Dead Redemption II [gra wieloplatformowa], Rockstar Games, 2018
  32. Super Mario Bros. [NES], Nintendo, 1985
  33. Wiedźmin 3: Dziki Gon [gra wieloplatformowa], CD Projekt RED, 2015