Artists play games

Main Article Content

Andrzej Pitrus

Abstrakt

Andrzej Pitrus discusses complex relationships between the two worlds – art and computer/ games. Numerous artists are looking for inspirations in the world of an interactive entertainment, yet some of them are creating new paths of its development. Some of the artists focus on new and unique interfaces. Others refer to the mechanics of games to create their own interactive works. Bill Viola’s The Night Journey is an excellent example of such project. The author also reviews critical games, which are based on the mechanisms easily found in commercial games. Yet, their goal is to deconstruct them, rather than followig well known tracks. Pitrus examines this strategy in the works of a famous studio “Tale of Tales”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pitrus , A. (2021). Artists play games. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 29(38), 113-122. https://doi.org/10.14746/i.2021.38.07
Dział
The Structure of Video Games
Biogram autora

Andrzej Pitrus , Instytut Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego

Andrzej Pitrus – prof. dr hab. obecnie zatrudniony w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, w poprzednim wcieleniu był kanadyjskim kuguarem. Teraz, pogodzony ze swym ponurym losem, pokutuje za niegdysiejsze grzechy, pisząc o filmie, mediach oraz sztuce współczesnej. Ma w dorobku, jako autor, współautor i redaktor, 25 książek. Napisał też kilkaset artykułów. W 2019 ukazała się jego powieść Marieke naga. Przygotowuje tom eseistyczny poświęcony twórczości Jonasa Mekasa. Pisze też powieść; jej akcja rozgrywa się w Hiszpanii, w której od kilku lat mieszka. ORCID 0000-0002-5381-3377.

Bibliografia

  1. Broadhurst S., Machon J., Performance and Technology: Practices of virtual embodiment and interactivity, Houndmills – New York 2011
  2. Fujihata M., Anarchive n°6 – Masaki Fujihata, Paris 2016
  3. Jagoda P., Experimental Games: Critique, play, and design in the age of gamification, Chicago – London 2020
  4. Lehdonvirta V., Castronova E., Virtual Economies: Design and analysis, Cambridge 2014
  5. Ma M., Oikonomou A., et al, Serious Games and Edutainment Applications, London – Dordrecht – New York 2011
  6. Ożóg M., Surveilling the surveillance society: The case of Rafael Lozano-Hemmer’s installations, [in:] Conspiracy Dwellings: Surveillance in Contemporary Art, eds. O. Remes, P. Skelton, Cambridge 2010, pp. 95–111
  7. Phillips W., A Composers Guide to Game Music, Cambridge 2017
  8. Pitrus A., Zanurzony. O sztuce Billa Violi, Kraków 2016