Filmowe reprezentacje ostatniej wieczerzy jako locus theologicus (trzy wizje biblijnej sceny)
PDF

Słowa kluczowe

Last Supper
locus thologicus
visual theology
classical theology
cinematic scenes of the Last Supper
the gospels
The King of Kings
The Passion of the Christ
The Torn of God
Nicholas Ray
Mel Gibson
Óscar Parra de Carrizosa

Jak cytować

Kolasińska-Pasterczyk, I. (2021). Filmowe reprezentacje ostatniej wieczerzy jako locus theologicus (trzy wizje biblijnej sceny). Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 30(39), 27–45. https://doi.org/10.14746/i.2021.39.02

Abstrakt

The cinematic scenes of the Last Supper were treated as a challenge to visual theology. As the Last Supper, which in the films about Jesus of Nazareth (and, of course, the gospels) is the culmination (and also a turning point as an event ending Jesus` earthly activity), it is possible to see the essence of the theological message of films referring to the gospel in its presentation. The scenes of the Last Supper from three films were subjected  to a comparative analysis, each of which is an individual director`s vision. These are The King of Kings (1961) by Nicholas Ray, The Passion of the Christ (2004) by Mel Gibson and The Thorn of God (2015) by Óscar Parra de Carrizosa. The selection criterion was the importance given in the films to the scenes of the Last Supper and their mutually diverse representations. It has been shown how the established new transmission of visual theology modifies the meanings determined by classical theology, basically not deviating from the framework set by it.

https://doi.org/10.14746/i.2021.39.02
PDF

Bibliografia

Bartnik Cz.S., Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982

Bartnik Cz.S., Poznanie historyczne w teologii, „Roczniki Teologiczno- Kanoniczne” 1972, vol. 19, z. 2

Bobowski S., Mel Gibson i religia, [w:] Sacrum w kinie dekadę później. Szkice, eseje, rozprawy, red. S.J. Konefał, M. Zelens, K. Kornacki, Gdańsk 2013

Budzyński J., Kubiak Ł., Pasja. Przewodnik po filmie Mela Gibsona 100 pytań i odpowiedzi, Warszawa 2004

Cirlot J.E., Słownik symboli, przeł. I. Kania, Kraków 2000

Czerski J., Jezus Chrystus w świetle ewangelii synoptycznych, Opole 2000

Drozd J., Ostatnia Wieczerza nową Paschą, Katowice 1977

Forstner D. OSB, Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, przekł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 2001

Kawecki W. CSsR, Teologia piękna. Poszukiwanie locus theologicus w kulturze współczesnej, Poznań 2013

Kempna-Pieniążek M., Formuły duchowości w kinie najnowszym, Katowice 2013

Kolasińska I., Film biblijny [w:] Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001

Kranicki K., Ks. Janusz St. Pasierb jako miejsce teologiczne. Szkic o tomiku „Doświadczenie ziemi”, „Kieleckie Studia Teologiczne” 2011, vol. 10

Księga Urantii, Urantia Foundation 2011

Księga Urantii. Przekaz 179. Ostatnia Wieczerza, <https://www.urantia.org/pl/ksiega-urantii/przekaz-179-ostatnia-wieczerza>

Napiórkowski S.C. OFM, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1996;

Napiórkowski S.C. OFM, Teologia. Zagadnienia wstępne, Katowice 1986

Nowicki A., Ostatnia Wieczerza Eucharystia – Kościół, Wrocław 1996

Parsons J.J., Worthy is the Lamb. A Messianic Passover Haggadah <https://hebrew4christians.com/Holidays/Spring_Holidays/Pesach/H4C_Passover_Seder.pdf>

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań – Warszawa 1980;

Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, przeł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1996

Siemieński M., Księga świąt i obyczajów żydowskich, Warszawa 1993

Słownik wiedzy biblijnej, red. B.M. Metzger, M.D. Coogan, Warszawa 1997

Tresidder J., Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach, Warszawa 2001

Vorgrimler H., Nowy leksykon teologiczny. Wiara – objawienie – dogmat, Warszawa 2005