Scenariusz filmowy i jego odmiany: Studium przedmiotu.

Main Article Content

Marek Hendrykowski

Abstrakt

Screenplay, Its Kinds and Its Forms

Screenplay is a phenomenon located between two different worlds, spheres and cultures: literature and cinema. In his study, Marek Hendrykowski examines the meaning and functions of all crucial terms connected with film script and screenplay, among them: concept, log line, story, synopsis, treatment, draft, first draft, storyboard, director’s draft, final script and shooting script. The author sketches step by step each of these various forms of scenario in detail, explains what they are about and why they are necessary. He also stresses the importance of rewriting and script development in the process of film creation as a means of taking the achievement to a higher level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Hendrykowski, M. (2012). Scenariusz filmowy i jego odmiany: Studium przedmiotu. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 11(20), 133-150. https://doi.org/10.14746/i.2012.20.10
Dział
Warsztat filmowca

Bibliografia

  1. M. Hendrykowski, Słownik terminów filmowych, Poznań 1994; idem, Leksykon gatunków filmowych, Poznań 2001.
  2. M. Karpiński, Niedoskonałe odbicie. O sztuce scenariusza filmowego dla scenarzystów, dla przyszłych scenarzystów i dla wszystkich, którzy kochają kino (Warszawa 1995; wydanie drugie: Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, Warszawa 2006).
  3. R. Bocian, M. J. Zabłocki, Angielsko-polski słownik terminów filmowych, telewizyjnych i wideo (Wrocław 2001).
  4. M. Karpiński, Między filmem i literaturą, w: idem, Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, op. cit., s. 42 i nast.
  5. E. Sapir, Kultura, język, osobowość: wybrane eseje, przeł. B. Stanosz,
  6. R. Zimand, Warszawa 1978, oraz B.L.Whorf, Język, myśl i rzeczywistość, przeł. T. Hołówka, Warszawa 2002.