Autor filmowy według przepisów prawa w systemach droit d`auteur i copyright. Zarys problematyki
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Referencje
- D. Hesmondhalgh, Media industry studies, media production studies, w: Media and Society, ed. J. Curran, Bloomsbury Academic, London–New York 2010, s. 4.
- M. Stahl, Privilege and Distinction in Production Worlds: Copyright, Collective Bargaining, and Working Conditions in Media Making, w: Production Studies: Cultural Studies of Media Industries, eds. V. Mayer, M.J. Banks, J.T. Caldwell, Routledge, New York 2009, s. 54.
- P. Goldstein, Copyright Highway, Hill and Wang, New York 1994, s. 168.
- A. Wojciechowska, Autorskie prawa osobiste twórców dzieła audiowizualnego, UJ, Kraków 1999, s. 20–23.
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 1994 r. Nr 24 poz. 83 z późn. zm.).
- E. Traple, Autorskie prawa majątkowe, w: System prawa prywatnego, t. 13: System prawa prywatnego. Prawo autorskie, red. J. Barta, Wydawnictwo C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych PAN, Warszawa 2003, s. 121.
- A. Wojciechowska, Uwagi o pierwotnym podmiocie praw autorskich do filmu, w: Spory o własność intelektualną. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorom Januszowi Barcie i Ryszardowi Markiewiczowi, red. A. Matlak i S. Stanisławska-Kloc, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, s. 14-53.
- M. Salokannel, Film Authorship and the Audio-visual Environment, w: Of Authors and Origins, eds. B. Sherman i A. Strowel, Clarendon Press, Oxford 1994, s. 57–58.
- L. Zemer, The Idea of Authorship in Copyright, Ashgate, Aldershot 2007, s. 74.
- J. Stillinger, Multiple Authorship and the Myth of Solitary Genius, Oxford University Press, New York 1991, s. 68.
- R.J. Coombe, Cultural Life of Intellectual Properties, Duke University Press, Durham, London 1998, s. 211.
- P. Kamina, Film Copyright in the European Union, Cambridge University Press, Cambridge 2004, s. 156.
- J. Barta, R. Markiewicz, Przedmiot prawa autorskiego, w: Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. J. Barta, R. Markiewicz, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2003, s. 59.
- E.I. Obergfell, No need for harmonizing f lm copyright in Europe?, „The European Legal Forum” 2003, wyd. 4, s. 199.
- M. Salokannel, Cinema in Search of its Authors, w: Film and Authorship, ed. V.W. Wexman, New Jersey 2003, s. 163.
- Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 290.
- Art. L.113–7, Kodeks Własności Intelektualnej z 1 lipca 1992 r. [online], http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=5563 [dostęp: 10 września 2013].
- Art. 87, Ustawa z 12 marca 1996 r. [online], http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=1358 [dostęp: 10 września 2013].
- Ustawa o prawie autorskim i prawach po-krewnych z 16 lipca 1988 r. (szczególnie art. 7 i 8) [online], http://www.wipo.int/wipolex/en/details.jsp?id=1034 [dostęp: 10 września 2013].
- J.T. Caldwell, Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Duke University Press Books, Durham 2008, s. 198.
- A.M. Niżankowska, Prawo do integralności utworu, Wolters Kluwer Polska, Warszawa–Kraków 2007, s. 82.
- A. Wojciechowska, Barwienie czarno¬-białych filmów w świetle prawa autorskiego, „Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 1992, z. 58, s. 55.
- M. Adamczak, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Wydawnictwo słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 29.
- Paul Smith v. Edward L. Montoro and Film Ventures International Inc, 648 F.2d 602 (9th Cir. 1981).
- T. Caldwell, Screen studies and industrial „the authorizing”, „Screen” 2009, vol. 50, Issue, s. 179.