Abstrakt
Woody Allen’s Manhattan. Poetics of the Introduction
Marek Hendrykowski’s innovative study on the four-minute opening sequence to Manhattan analyses one of the most beautiful introductions in the history of world cinema. Its subtle simultaneous construction based on European and American traditions and key canonical texts of 20th-century art: Walther Ruttmann’s Berlin: Symphony of the City, John Dos Passos’s Manhattan Transfer and George Gershwin’s Blue Rapsody. A semiotic apparatus has been included, along with deep explanatory commentaries and close-readings that identify step-by-step the details of its content, contradictory fiction-nonfiction relationships, and the roles of visual image, word and music, narrative, personal point of view, and stream of consciousness technique in the film. The suggestive film overture to Manhattan composed by Woody Allen represents continuities as well as disruptions, sustained between avant-garde artistic tradition and film art of the 1970s.
Bibliografia
New York, New York: la cittá, il mito, il cinema, red. A. Barbera, S. Cortellazzo, D. Tomasi, Aiace, Torino 1986.
J. Łotman, O modelującym znaczeniu „końca” i „początku” w przekazach artystycznych (Tezy), przeł. J. Faryno, w antologii: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janus i M.R. Mayenowa, przedmowa S. Żółkiewski, PIW, Warszawa 1977, s. 344‒349.
Picturing a Metropolis, New York City Unveiled, Avant-Guard Film 1894‒1941. Anthology Film, w antologii DVD: Unseen Cinema. Early American Archives, Image Entertainment, 2005, disc 5.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).