Abstrakt
My article compares the catalogues and interfaces of a small and a big VOD provider and emphasizes the critical innovative potential of the intervention of the former and, more generally, of small streaming services. I employ a cultural studies approach and closely read the acts of curation of these two types of providers. As a case study, I focus on the curation of the feature film The Death of Mr. Lăzărescu on both platforms. By critical innovation, I understand an economic or industrial intervention that questions and disrupts hegemonic discourses in its field. In the case of VODs, it refers to an engagement with discourses on digital film consumption, the branding of premium content, establishment of taste, and diversity of content. I also approach critical innovation as political and economic. I provide proof that small non-profit providers set up more advantageous viewing experiences that benefit a film and its makers. I also show that they play an important role in maintaining the sustainability of a digital distribution ecosystem.
Bibliografia
Aigrain P., Sharing: Culture and the Economy in the Internet Age, Amsterdam 2012 Arnold S., Net ix and the Myth of Choice/Participation/Autonomy, [in:] The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century, eds. K. McDonald, D. Smith-Rowsey, New York 2016, pp. 69–86
Barker A., L. Abboud, US Streaming Giants Feel Squeeze of Regulation in Europe, “The Financial Times,” February 8, 2022, <https://www.ft.com/content/bf70ada3-70fd-4fcb-b4e8-638bcc053025>, accessed: 15.02.2022
Biesen S.C., Binge-Watching ‘Noir’ at Home: Reimagining Cinematic Reception and Distribution via Netflix, [in:] The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century, eds. K. McDonald, D. Smith-Rowsey, New York 2016, pp. 167–183
Carchedi G., High-Tech Hype: Promises and Realities of Technology in the Twenty--First Century, [in:] Cutting Edge: Technology, Information Capitalism and Social Revolution, eds. J. Davis, T.A. Hirschl, M. Stack, New York 1997
Goulet F., Vinck D., Moving towards Innovation through Withdrawal: The Neglect of Destruction, [in:] Critical Studies of Innovation: Alternative Approaches to the Pro-innovation Bias, eds. B. Godin, B. Vinck, London 2017
Elsaesser T., European Cinema. Face to Face with Hollywood, Amsterdam 2005 https://doi.org/10.5117/9789053565940 DOI: https://doi.org/10.5117/9789053565940
Lobato R., Netflix Nations, New York 2019 https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001 DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479882281.001.0001
Lowensohn J., The Science behind Netflix’s First Major Redesign in Four Years, “The Verge”, May 22, 2015,<http://www.theverge.com/2015/5/22/8642359/the-science-behind-the-new-netflixdesign>, accessed: 11.06.2015
Luckerson V., 2015 Will Be the Year Netflix Goes ‘Full HBO’, “Time”, January 20, 2015, <http://time.com/3675669/netflix-hbo/>, accessed: 15.01.2022
McDonald K., Smith-Rowsey D., Introduction, [in:] The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century, eds. K. McDonald, D. Smith-Rowsey, New York 2016, pp. 14–28
Parvulescu C., Romanian Films for the World: The Cultural Embedding of an Independent VOD, “Studies in World Cinema” 2022, pp. 1–19, https://doi. org/10.1163/26659891-bja10015 DOI: https://doi.org/10.1163/26659891-bja10015
Parvulescu C., Hanzlík J., Beyond Postsocialist and Small: Recent Film Production Practices and State Support for Cinema in Czechia and Romania, “Studies in European Cinema” 2020, pp. 1–18, https://doi.org/10.1080/17411548.2020.1 736794
Pratap A., Netflix SWOT Analysis, updated: November 2, 2021, <https://notesmatic.com/netflix-swot-analysis/>, accessed: 20.02.2022
Schwartz B., The Paradox of Choice: Why More Is Less, New York 2004
Smith-Rowsey D., Imaginative Indices and Deceptive Domains: How Netflix’s Categories and Genres Redefine the Long Tail, [in:] The Netflix Effect: Technology and Entertainment in the 21st Century, eds. K. McDonald, D. Smith-Rowsey, New York 2016, pp. 87–107
Ulin J., The Business of Media Distribution: Monetizing Film, TV and Video Content in an Online World, London 2014
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Constantin Parvulescu

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).