Abstrakt
The paper provides an analysis of the documentary Polluting Paradise (2012) by Fatih Akın within the context of eco-trauma cinema. The movie depicts ecological contamination as a social problem and mutual catastrophe, exactly as the theory of eco-trauma cinema suggests. Through a careful observational mode of filmmaking that characterize Polluting Paradise, the mechanisms that are responsible for environmental pollution are being scrutinized. The author argues that the movie combines documentary techniques with melodramatic structures for the sake of the audience’s emotional involvement. The article concludes with a reflection on the cinematic rhetoric used by Akın to affect the viewers.
Bibliografia
Ingram D., Green Screen. Environmentalism and Hollywood Cinema, Exeter 2010 Kaplan E.A., Climate Trauma. Foreseeing the Future in Dystopian Film and Fiction, New Brunswick – New Jersey – London 2016
Kracauer S., Theory of Film. The Redemption of Physical Reality, Princeton 1997
Narine A., Introduction: Eco-Trauma Cinema, [in:] Eco-Trauma Cinema, ed. A. Narine, New York – London 2015, pp. 1–24 https://doi.org/10.4324/9781315762814 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315762814
Shaman C., Testimonial Structures in Environmental Justice Films, [in:] Framing the World. Explorations in Ecocriticism and Film, ed. P. Willoquet-Maricondi, Charlottesville – London 2010, pp. 83–100
Williams L., Melodrama Revised, [in:] Refiguring American Film Genres. History and Theory, ed. N. Browne, Berkeley – Los Angeles – London 1998, pp. 42–88
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Adam Domalewski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie IMAGES są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie IMAGES udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku IMAGES tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).