Abstrakt
The article aims to analyze the educational dynamics of activists and the film production system of the Open Cages Association (SOK). It is an organization that fights for the rights of ‘farm animals’ through campaign videos published on the internet. In video-activist film productions and through educating volunteers and authors of audiovisual materials, SOK is aims at the effectiveness and optimization of time and costs of work. For this reason, it uses non-formal and informal forms of education. This organizational approach resembles that of a corporate strategy and strengthens social inequalities (non-formal and informal education is not available to everyone). This is in contradiction with the postulate of SOK – equality of all animals. Nevertheless, the activities of the organization are recalibrated. SOK subordinates them to the primacy of effectiveness in acting for the benefit of non-human living beings. I reconstruct the experiences of activist-filmmakers on the basis of in-depth interviews I have carried out with members of the organization.
Bibliografia
Bourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005 Flick U., O serii Niezbędnik badacza, [w:] S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Warszawa 2010, s. 9–15
Kvale S., Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Warszawa 2010
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019
Sadura P., Państwo, szkoła, klasy, Warszawa 2018
Szarecki A., Kapitalizm somatyczny: ciało i władza w kulturze korporacyjnej, Warszawa 2017
Szarecki A., Zaangażowany pracownik: kontrola emocjonalna i kolonizacja ciała pracującego w kulturze korporacyjnej, „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” 2012, nr 3, s. 94–107
Wróblewska A., Production studies w Polsce – stan badań, „Panoptikum” 2016, nr 16(23), s. 8–18
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Patrycja Chuszcz
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.